בני אפרת (1936)

בני אפרת הוא אמן מיצג, פסל וצייר ישראלי, שהיה בין הציירים הישראלים הראשונים שעסקו באמנות המינימליסטית והמושגית.

בני אפרת נולד בביירות, לבנון. בשנת 1947 עלה אפרת לארץ והתיישב בקיבוץ נחשולים. את לימודי האמנות שלו החל בין השנים 1959 ל-1961 במסגרת מכון אבני תחת הדרכתם של יחזקאל שטרייכמן ומשה מוקדי.

בני אפרת, עיפרון וטוש על נייר משבצות, 42x33 ס"מ

בני אפרת, עיפרון וטוש על נייר משבצות, 42×33 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בני אפרת, עיפרון וטוש על נייר משבצות, 42x33 ס"מ

בני אפרת, עיפרון וטוש על נייר משבצות, 42×33 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

באמצע שנות ה-60 היה אפרת ממקימי קבוצת 10+. בשנת 1965 קיבל מילגה מטעם הקרן לתרבות אמריקה-ישראל, ועבר באמצעותה לגור בלונדון. בין השנים 1966 ל-1967 המשיך את לימודי האמנות שלו בבית הספר לאמנות סנט מרטין (St. Martin) בלונדון. במהלך תקופת מגוריו בלונדון הגיע אפרת למצב של כמעט רעב, מאחר ולא הצליח להגיע אל סוחרי האמנות הלונדוניים. בשנים אלו נהג למכור בפאבים סקיצות על גבי נייר תמורת שילינגים בודדים.

בשנת 1975 עבר אפרת לגור בניו-יורק שם גר עד 1981. במהלך תקופה זו, הציג אפרת תערוכת יחיד של סרטים ומיצבי וידאו במוזיאון ויטני.

בתחילת שנות השמונים עבר אפרת לפריז, ולאחר שלוש שנים עבר לגור באמסטרדם. בשנת 1992 הוא עבר פעם נוספת, הפעם לאנטוורפן, בלגיה. החל משנת 2007 חזר אפרת להתגורר בישראל.

אודות עבודותיו של בני אפרת

בני אפרת, עיפרון על נייר, 37x29 ס"מ

בני אפרת, עיפרון על נייר, 37×29 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בני אפרת, עיפרון על נייר, 40x30 ס"מ

בני אפרת, עיפרון על נייר, 40×30 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בשנים בהן שהה אפרת בלונדון, הוא התוודע אל האמנות המנימליסטית והמושגית, והיה בין האמנים הישראלים הראשונים שיצרו בסגנון זה. עבודותיו, אותן הגדיר תחת הקטגוריה "אמנות קונקרטית", עוסקות ביחס בין הצורה המוצגת לבין התוכן שמאחוריה, בין המציאות הנראית לבין הייצוג שלה ביצירה האמנותית. העבודות עוסקות בתכונות הידועות מראש של החומרים מהם עשויות העבודות, וביחס שבין חוש הראייה לבין האור והצל ההופכים לחלק מן העבודות.

האמנות הקונקרטית של אפרת היא חלק מתוך "האמנות האינטלקטואלית", המאגדת בתוכה את האמנות המושגית, המינימליסטית והקונקרטית. באמנות זו יסוד החשיבה הוא המרכיב המרכזי בתהליך היצירה של האמנות ובדרך הפיענוח שלה על ידי הצופה. המושג אליו מכוון אפרת הוא "עבודה נכונה" ולא "עבודה יפה".

בני אפרת, עיפרון על נייר, 40x28 ס"מ

בני אפרת, עיפרון על נייר, 40×28 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
איזכור: "איקס", גדעון עפרת, 26 ביוני 2018 (מצולם)
https://gideonofrat.wordpress.com/2018/06/26/

בני אפרת, עיפרון על נייר, 49x34 ס"מ

בני אפרת, עיפרון על נייר, 49×34 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

על פי אפרת, האמנות שלו באותה תקופה "עיקרה בשלילה של האמנות כחיקוי, כייצוג, כדימוי, כאשליה". בתערוכה שלו במוזיאון תל-אביב הופיעה האמירה "במקום להציג את האשליה של המציאות, אפרת יוצר מציאות מאשליה". אפרת מקפיד להימנע מכל התייפיפות או יצירת אשלייה בציוריו. הציורים שלו יוצרים אסתטיקה פשוטה וישירה, על סף העוני. האלמנטים בציוריו היו פשוטים, גאומטריים ויסודיים, ללא אפקטים חזותיים או עושר דימויים. בכך התנתקה האמנות של אפרת מן הלוקאליות, והפכה לאוניברסלית בטבעה.

את הסידרה הראשונה של פסלים אותה יצר, שעסקה בנושא של "אנרגיה ויזואלית", הגיע אפרת בעת שהתבונן במאפרה ענקית בפאב לונדוני. בתוך המאפרה היו סיגריות שבלטו ממנה לכיוונים שונים, ויצרו תנועה של אור וצל. מאחר ולא היה לו כסף, רשם אפרת את רעיונותיו על גבי ניירות בהן הופיעו סקיצות מפורטות של הפסלים. על תקופה זו אמר אפרת "באותה תקופת עיצוב ראשונה הכרתי בחשיבותו של הרעיון ביצירת האמנות, והתחלתי להתייחס לשלב הביצוע כאל מוצר שהוא משני בחשיבותו לרעיון עצמו".

באמצע שנות ה-70 החל אפרת ליצור מיצגים בהם הוקרן סרט בשילוב עם הופעה של אפרת, שמטרתו להדגים את העיוותים האשלייתיים שנוצרים בין הסרט הדו-מימדי לבין המציאות התלת-מימדית, ובין ההתרחשות בהווה לבין ההתרחשות שהייתה בעבר.

במהלך שנות השמונים החלו להיכנס לעבודותיו נושאים אקולוגיים-מטאפיזיים, והוא החל לתארך את יצירותיו משנת 2030 (שנת מותו המשוערת בגיל 94) ואילך.

פרסים מרכזיים

  • מלגת קרן תרבות אמריקה-ישראל ע"ש שרת לאמנים צעירים, אוניברסיטת תל אביב, 1965
  • פרס ראשון בביאנלה השישית של פריז לציירים צעירים, 1969
  • פרס סנדברג לאמנות ישראלית‏, מוזיאון ישראל, ירושלים, 1974
  • פרס חיים גמזו, מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2002

תערוכות מרכזיות

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת
1972מוזיאון ישראלירושליםיונה פישר
1972גלריה גורדוןתל-אביב
1973גלריה גורדוןתל-אביב
1975גלריה גורדוןתל-אביב
1979השלכותמוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
2011ריח בראשיתגלריה גולקונדהתל-אביב
2014היונה – קיץ 2062גלריה גולקונדהתל-אביב

תערוכות קבוצתיות מרכזיות:

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת
1978אמנים ישראלים מארצות ערבגלריה גורדוןתל-אביב

תערוכות יחיד בחו"ל:

שנהשםמקוםעירמדינה
1969גלריה גרבובסקי (Grabowsky Gallery)לונדוןאנגליה
1970גלריה מייפייר (Mayfair Gallery) לונדוןאנגליה
1973גלריה ברטה אורדנג (Bertha Urdang Gallery)ניו-יורקארצות-הברית
1974מוסיף כדי להחסירמוזיאון סטדליק (Stedelijk Museum) אמסטרדםהולנד
1975גלריה ברטה אורדנג (Bertha Urdang Gallery)ניו-יורקארצות-הברית
1976המרכז לאמנויות (Palais des Beaux Arts)בריסלבלגיה
1977מוזיאון ויטני לאמנות אמריקאית (Whitney Museum of American Art)ניו-יורקארצות הברית
1977גלריה ברטה אורדנג (Bertha Urdang Gallery)ניו-יורקארצות-הברית
1977גלריה שמלה (Gallerie Schmela)דיסלדורףגרמניה
1978גלריה אופנהיים (Gallerie Oppenheim)קלןגרמניה
1978גלריה אוניברסיטת אוהיו (Ohio State University Gallery)קולומבוס, אוהיוגרמניה
1978מוזיאון ואדסוורת' אתניום (Wadsworth Atheneum)הארטפורדקונטיקט
1980בלוזP.S.1ניו-יורקארצות הברית
1980גלריה אלברט ברוניאן (Gallerie Albert Baronian)בריסלבלגיה
1980גלריה שמלה (Gallerie Schmela)דיסלדורףגרמניה
1980מוזיאון נהר ההאדסון (Hudson River Museum)ניו-יורקארצות הברית
1981אררט אקספרסהמוזיאון לאמנות עכשווית (Musée d'art contemporain)ליוןצרפת
1981אינטראקציה: מדע ואמנותהמכון הטכנולוגי (MIT)בוסטוןמסצ'וסטס
1982החיפש אחר האורגלריה צרפת (Galerie de France)פריזצרפת
1982מיצגים 82מוזיאון לאמנות מודרניתפרובידנסארצות הברית
1983סרט כמיצגגלרית מגדל השעון (Clock Tower Gallery)ניו-יורקארצות הברית
1983עד הגבול (A La Limite)הקונסורציום (Le Consortium)דיז'וןצרפת

A La Limite, Le Consortium, Dijon, France
1984 Electra, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris
1985 Elisabeth Franck Gallery, Knokke-Zoute, Belgium
1987 Inside Outside, MUHKA, Museum of Contemporary Art, Antwerp
Had No One to Ask, Summer 2035, Museum of Israeli Art, Ramat Gan
1988 Interaction: Science and Arts, M.I.T, Boston
1989 Witzenhausen Meijrink Gallery, Amsterdam
Gallerij Fons Walters, Amsterdam
1990 Elisabeth Franck Gallery, Knokke-Zoute, Belgium
Aleph Contemporary Arts, Almere, the Netherlands
Chicago International Art Fair (Elisabeth Franck Gallery)
1991 Natural Shape of Things, Winter 2040, Aleph Contemporary Arts, Almere, the Netherlands
MUHKA, Museum of Contemporary Art, Antwerp
1993 Cologne Art Fair (Chelouche Gallery)
Infusion, New European Art , Icon Gallery, Birmingham
Brighton Museum and Art Gallery Cardiff
The South Bank Center, London
Trade Routes, the New Museum, New York
Lokus, Fisher Gallery, Tel Aviv
Chelouche Gallery, Tel Aviv
1994 Basel Art Fair (Chelouche Gallery)
Roots Diversion by Push Button,Winter 2042, Chelouche Gallery, Tel Aviv
1995 Ararat Express, 2034, First Art Biennale, Johannesburg
Gallery Robert Bonneville, Montreal
1996 Macht Onmacht, de Zomer van de Fotografie, Internationaal Cultureel, centrum, Antwerp
Mark Bogart Fine Art, Chicago
1997 Gallery Robert Bonneville, Montreal
Hide-and-Seek in a Minefield, Fall 2045, Chelouche Gallery, Tel Aviv
1998 Nature's Factory, Winter 2046 ( Benni Efrat and Ronny Someck), The Israel Museum, Jerusalem,
on site at HaMumcheh Alternative Space, Tel Aviv
1999 Fist Full of Candies, Fall 2048, Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv
2000 Interaction II: Science and Arts, M.I.T, Boston
Vancouver Art Gallery, Vancouver
2002 Robert Fulton Fine Art, San Francisco
2004 Where Have the Bee Gone, Spring 2052, The Art Gallery, University of Haifa, Israel
2008 Primal Scent, Summer 2056, Prague International Triennale
2009 We Were Here Before You, Spring 2057, Ecospheres –
International Green festival of art in the environment, Ein Hod
2009 Ararat Express, Herzalya Biennale
2010 Until The Last Breath , Haifa Mediterranean Biennale

תערוכות קבוצתיות בחו"ל:

שנהשםמקוםעירמדינה
1967תערוכת הפיסול של לונדוןלונדוןאנגליה
1969נציג ישראל לביאנלה השישית לציירים צעיריםהמוזיאון לאמנות מודרניתפריזצרפת
1977דוקומנטה 6קאסלגרמניה
1979Journées Interdisciplinaires et Performancesמרכז פומפידופריזצרפת
1981הביאנלה של מוזיאון וויטנימוזיאון וויטניניו-יורקארצות הברית

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*