בני אפרת (1936)

בני אפרת הוא אמן מיצג, פסל וצייר ישראלי, שהיה בין הציירים הישראלים הראשונים שעסקו באמנות המינימליסטית והמושגית.

בני אפרת נולד בביירות, לבנון. בשנת 1947 עלה אפרת לארץ והתיישב בקיבוץ נחשולים. את לימודי האמנות שלו החל בין השנים 1959 ל-1961 במסגרת מכון אבני תחת הדרכתם של יחזקאל שטרייכמן ומשה מוקדי.

באמצע שנות ה-60 היה אפרת ממקימי קבוצת 10+. בשנת 1965 קיבל מילגה מטעם הקרן לתרבות אמריקה-ישראל, ועבר באמצעותה לגור בלונדון. בין השנים 1966 ל-1967 המשיך את לימודי האמנות שלו בבית הספר לאמנות סנט מרטין (St. Martin) בלונדון. במהלך תקופת מגוריו בלונדון הגיע אפרת למצב של כמעט רעב, מאחר ולא הצליח להגיע אל סוחרי האמנות הלונדוניים. בשנים אלו נהג למכור בפאבים סקיצות על גבי נייר תמורת שילינגים בודדים.

בני אפרת, עיפרון וטוש על נייר משבצות, 42x33 ס"מ
בני אפרת, עיפרון וטוש על נייר משבצות, 42×33 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
בני אפרת, עיפרון וטוש על נייר משבצות, 42x33 ס"מ
בני אפרת, עיפרון וטוש על נייר משבצות, 42×33 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בשנת 1975 עבר אפרת לגור בניו-יורק שם גר עד 1981. במהלך תקופה זו, הציג אפרת תערוכת יחיד של סרטים ומיצבי וידאו במוזיאון ויטני.

בתחילת שנות השמונים עבר אפרת לפריז, ולאחר שלוש שנים עבר לגור באמסטרדם. בשנת 1992 הוא עבר פעם נוספת, הפעם לאנטוורפן, בלגיה. החל משנת 2007 חזר אפרת להתגורר בישראל.

אודות עבודותיו של בני אפרת

בני אפרת, עיפרון על נייר, 37x29 ס"מ
בני אפרת, עיפרון על נייר, 37×29 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
בני אפרת, עיפרון על נייר, 40x30 ס"מ
בני אפרת, עיפרון על נייר, 40×30 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בשנים בהן שהה אפרת בלונדון, הוא התוודע אל האמנות המנימליסטית והמושגית, והיה בין האמנים הישראלים הראשונים שיצרו בסגנון זה. עבודותיו, אותן הגדיר תחת הקטגוריה "אמנות קונקרטית", עוסקות ביחס בין הצורה המוצגת לבין התוכן שמאחוריה, בין המציאות הנראית לבין הייצוג שלה ביצירה האמנותית. העבודות עוסקות בתכונות הידועות מראש של החומרים מהם עשויות העבודות, וביחס שבין חוש הראייה לבין האור והצל ההופכים לחלק מן העבודות.

האמנות הקונקרטית של אפרת היא חלק מתוך "האמנות האינטלקטואלית", המאגדת בתוכה את האמנות המושגית, המינימליסטית והקונקרטית. באמנות זו יסוד החשיבה הוא המרכיב המרכזי בתהליך היצירה של האמנות ובדרך הפיענוח שלה על ידי הצופה. המושג אליו מכוון אפרת הוא "עבודה נכונה" ולא "עבודה יפה".

בני אפרת, עיפרון על נייר, 40x28 ס"מ
בני אפרת, עיפרון על נייר, 40×28 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
איזכור: "איקס", גדעון עפרת, 26 ביוני 2018 (מצולם)
https://gideonofrat.wordpress.com/2018/06/26/
בני אפרת, עיפרון על נייר, 49x34 ס"מ
בני אפרת, עיפרון על נייר, 49×34 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

על פי אפרת, האמנות שלו באותה תקופה "עיקרה בשלילה של האמנות כחיקוי, כייצוג, כדימוי, כאשליה". בתערוכה שלו במוזיאון תל-אביב הופיעה האמירה "במקום להציג את האשליה של המציאות, אפרת יוצר מציאות מאשליה". אפרת מקפיד להימנע מכל התייפיפות או יצירת אשלייה בציוריו. הציורים שלו יוצרים אסתטיקה פשוטה וישירה, על סף העוני. האלמנטים בציוריו היו פשוטים, גאומטריים ויסודיים, ללא אפקטים חזותיים או עושר דימויים. בכך התנתקה האמנות של אפרת מן הלוקאליות, והפכה לאוניברסלית בטבעה.

את הסידרה הראשונה של פסלים אותה יצר, שעסקה בנושא של "אנרגיה ויזואלית", הגיע אפרת בעת שהתבונן במאפרה ענקית בפאב לונדוני. בתוך המאפרה היו סיגריות שבלטו ממנה לכיוונים שונים, ויצרו תנועה של אור וצל. מאחר ולא היה לו כסף, רשם אפרת את רעיונותיו על גבי ניירות בהן הופיעו סקיצות מפורטות של הפסלים. על תקופה זו אמר אפרת "באותה תקופת עיצוב ראשונה הכרתי בחשיבותו של הרעיון ביצירת האמנות, והתחלתי להתייחס לשלב הביצוע כאל מוצר שהוא משני בחשיבותו לרעיון עצמו".

באמצע שנות ה-70 החל אפרת ליצור מיצגים בהם הוקרן סרט בשילוב עם הופעה של אפרת, שמטרתו להדגים את העיוותים האשלייתיים שנוצרים בין הסרט הדו-מימדי לבין המציאות התלת-מימדית, ובין ההתרחשות בהווה לבין ההתרחשות שהייתה בעבר.

במהלך שנות השמונים החלו להיכנס לעבודותיו נושאים אקולוגיים-מטאפיזיים, והוא החל לתארך את יצירותיו משנת 2030 (שנת מותו המשוערת בגיל 94) ואילך.

פרסים מרכזיים

  • מלגת קרן תרבות אמריקה-ישראל ע"ש שרת לאמנים צעירים, אוניברסיטת תל אביב, 1965
  • פרס ראשון בביאנלה השישית של פריז לציירים צעירים, 1969
  • פרס סנדברג לאמנות ישראלית‏, מוזיאון ישראל, ירושלים, 1974
  • פרס חיים גמזו, מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2002

תערוכות מרכזיות

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת
1972מוזיאון ישראלירושליםיונה פישר
1972גלריה גורדוןתל-אביב
1973גלריה גורדוןתל-אביב
1975גלריה גורדוןתל-אביב
1979השלכותמוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
2011ריח בראשיתגלריה גולקונדהתל-אביב
2014היונה – קיץ 2062גלריה גולקונדהתל-אביב

תערוכות קבוצתיות מרכזיות:

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת
1978אמנים ישראלים מארצות ערבגלריה גורדוןתל-אביב

תערוכות יחיד בחו"ל:

שנהשםמקוםעירמדינה
1969גלריה גרבובסקי (Grabowsky Gallery)לונדוןאנגליה
1970גלריה מייפייר (Mayfair Gallery) לונדוןאנגליה
1973גלריה ברטה אורדנג (Bertha Urdang Gallery)ניו-יורקארצות-הברית
1974מוסיף כדי להחסירמוזיאון סטדליק (Stedelijk Museum) אמסטרדםהולנד
1975גלריה ברטה אורדנג (Bertha Urdang Gallery)ניו-יורקארצות-הברית
1976המרכז לאמנויות (Palais des Beaux Arts)בריסלבלגיה
1977מוזיאון ויטני לאמנות אמריקאית (Whitney Museum of American Art)ניו-יורקארצות הברית
1977גלריה ברטה אורדנג (Bertha Urdang Gallery)ניו-יורקארצות-הברית
1977גלריה שמלה (Gallerie Schmela)דיסלדורףגרמניה
1978גלריה אופנהיים (Gallerie Oppenheim)קלןגרמניה
1978גלריה אוניברסיטת אוהיו (Ohio State University Gallery)קולומבוס, אוהיוגרמניה
1978מוזיאון ואדסוורת' אתניום (Wadsworth Atheneum)הארטפורדקונטיקט
1980בלוזP.S.1ניו-יורקארצות הברית
1980גלריה אלברט ברוניאן (Gallerie Albert Baronian)בריסלבלגיה
1980גלריה שמלה (Gallerie Schmela)דיסלדורףגרמניה
1980מוזיאון נהר ההאדסון (Hudson River Museum)ניו-יורקארצות הברית
1981אררט אקספרסהמוזיאון לאמנות עכשווית (Musée d'art contemporain)ליוןצרפת
1981אינטראקציה: מדע ואמנותהמכון הטכנולוגי (MIT)בוסטוןמסצ'וסטס
1982החיפש אחר האורגלריה צרפת (Galerie de France)פריזצרפת
1982מיצגים 82מוזיאון לאמנות מודרניתפרובידנסארצות הברית
1983סרט כמיצגגלרית מגדל השעון (Clock Tower Gallery)ניו-יורקארצות הברית
1983עד הגבול (A La Limite)הקונסורציום (Le Consortium)דיז'וןצרפת

תערוכות קבוצתיות בחו"ל:

שנהשםמקוםעירמדינה
1967תערוכת הפיסול של לונדוןלונדוןאנגליה
1969נציג ישראל לביאנלה השישית לציירים צעיריםהמוזיאון לאמנות מודרניתפריזצרפת
1977דוקומנטה 6קאסלגרמניה
1979Journées Interdisciplinaires et Performancesמרכז פומפידופריזצרפת
1981הביאנלה של מוזיאון וויטנימוזיאון וויטניניו-יורקארצות הברית

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*