אהרון כהנא (1905 – 1967)

אהרון כהנא הוא צייר וקרמיקאי ישראלי, ממקימי תנועת "אופקים חדשים".

ביוגרפיה

אהרון כהנא נולד בשם המקורי הרמן כהאן בשטוטגרט, גרמניה למשפחת סוחרים אמידה.

בשנת 1922, לאחר שניתק את קשריו עם הוריו, קיבל כהנא מלגה ממשלתית, והחל ללמוד באקדמיה לציור ופיסול בשטוטגרט. לאחר שסיים את לימודיו, עבר כהנא בשנת 1925 לברלין, והפך לבן חסותו של אלפרד פכטהיים, שגם סייע לו לקבל מלגה להמשך לימודיו בפריז. כהנא שהה בפריז בין השנים 1927 ל-1929, שם נחשף לציור הפוביסטי והקוביסטי. עם שובו לברלין התפרנס מעיצוב חלונות ראווה וציור פורטרטים.

אהרון כהנא, "אהרון הנביא", 1955, שמן על בד, 37x45 ס"מ
אהרון כהנא, “אהרון הנביא”, 1955, שמן על בד, 37×45 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור קודם: אוסף הקריקטוריסט יוסף בס
אהרון כהנא, "יער", 1942-43, דיו וצבע מים על נייר, 20x26 ס"מ
אהרון כהנא, “יער”, 1942-43, דיו וצבע מים על נייר, 20×26 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

כהנא עלה לארץ ישראל בשנת 1934 בעקבות עליית הנאצים לשלטון, והשתקע ברמת גן. בתחילה התפרנס מעיצוב חלונות ראווה. בשנת 1947 נסע לפריז, שם למד ייצור קרמיקה.

בשנת 1948 היה כהנא בין החותמים על גילוי הדעת של מייסדי תנועת “אופקים חדשים”. באותה שנה ייסד ביחד עם רעייתו בית מלאכה לקראמיקה בביתם ברמת-גן בשם “בית היוצר”.

בשנת 1954 נסע כהנא לפריז ושהה שם שנה. בשנת 1956 החליט לפרוש מקבוצת “אופקים חדשים”.

בשנת 1972 הוצא בול המציג את הציור “התחיה” מאת כהנא.

ביתו, בעיצוב האדריכל זאב רכטר, הפך לאחר מותו לגלריה המוקדשת לאמנות הקרמיקה.

אודות עבודותיו של אהרון כהנא

בתקופה בה התגורר כהנא בברלין ובפריז, התמקדה עבודתו בעיקר בציור פורטרטים, נוף אירופאי וציור מופשט למחצה, עם השפעה מו האמנות הפוסט-קוביסטית. בתקופה זו היו הציורים שלו סביב נושאים שמרניים, וטכניקת הציור הייתה איכותית אך לא פורצת דרך.

לאחר עלייתו לארץ ישראל, השתנה סגנון ציורו, והוא החל לצייר נופים ריאליסטיים, סגנון שאפיין אותו מאמצע שנות ה-30 ועד סוף שנות ה-40. בציוריו הוא השתמש בצבעי אדמה חומים ואפורים מאופקים, עם נגיעות של צבעים נוספים ליצירת ניגוד. מן הצד השני השמיים הכחולים בציוריו נראים אפורים וקודרים.

אהרון כהנא, "קיר קרמיקה", אקוורל על נייר, 30x16 ס"מ
אהרון כהנא, “קיר קרמיקה”, אקוורל על נייר, 30×16 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

באמצע שנות ה-40 החלה להופיע בציוריו של כהנא השפעה של תנועת הכנענים, שהתבטאה בהופעת מוטיבים ונושאים מן המקרא וכן איזכורים של ממצאים ארכאולוגיים וסמלים מיתולוגיים מונומנטאלים. סגנון זה קיבל את השם ”הפשטה ארכיאולוגית” או ”הפשטה שֶמית”, ובו הדמויות עברו הפשטה גיאומטרית, והפכו לשטוחות, נטולות פרטים וחדות. את הצורות הגיאומטריות תוחמים קווים עבים וברורים ההופכים אותן לדמויות רבות מאסה. משטחי הצבע בתוך הדמויות מולאו בגווני אדמה חמים, תוך שימוש מועט בגווני ביניים. מן הצד השני נעשה שימוש רב בצבעים מנוגדים. הנוכחות המקראית בציורים אמורה הייתה לגשר בין האיש הפשוט ובין האמנות המופשטת, ובכך התפרסם כהנא כנציג הציור הישראלי המקורי בו מתקיימת הקידמה באמצעות פירוש מחדש של העבר.

בשנות ה-50 עיצב כהנא במסגרת בית המלאכה שלו לקרמיקה לוחות עיטוריים גדולי ממדים מאריחי חרס מזוגגים, וכן כלים שימושיים ודקורטיביים שהוכנו תוך שימוש נרחב בבניית-יד, שבהם היסוד הגראפי מורכב מקווי-מיתאר גאומטריים התוחמים צבעוניות עזה.

אהרון כהנא, "ללא כותרת", 1960, גואש על נייר, 50x70 ס"מ
אהרון כהנא, “ללא כותרת”, 1960, גואש על נייר, 50×70 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ
אהרון כהנא, 1961, שמן על בד, 55x33 ס"מ
אהרון כהנא, 1961, שמן על בד, 55×33 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

מסוף שנות ה-50, ובעיקר מתחילת שנות ה-60 התמתנה ההשפעה הכנענית בציוריו, והוא המשיך ליצור ציורים מופשטים בצבעים עזים וחיים יותר, כאשר צורות גדולות, מעוגלות יותר ומעוטות גוונים תופסות את מרכז הקומפוזיציה, עם השפעות חזקות של סגנון ה-“פופ-ארט” בשנים האחרונות לחייו. בתקופה זו השתמש רבות בצבעי גואש על גבי ניירות.

בתחילת שנות ה-60 יצר סידרה של ציורי שואה מופשטים, סדרת “המעונה”, בהשפעת משפט אייכמן. בסדרה זו נראו דמויות אנושיות שבתוכן חיצים או קוצים.

פרסים מרכזיים

אהרון כהנא זכה בפרס דיזנגוף היוקרתי פעמיים, בשנת 1938 ובשנת 1953.

פירוט הפרסים:

  • פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1938
  • פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1953
  • פרס הספורט באמנות, 1956
  • פרס לציור לציון יום העצמאות העשירי של ישראל, 1958
  • פרס מוזיאון סולומון גוגנהים על הציור “המעונה”, ניו יורק, 1960

תערוכות יחיד

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת
1937גלריה סטימצקיירושלים
1937גלריה באקתל-אביב
1939בית דיזנגוףתל-אביב
1940בית דיזנגוףתל-אביב
1943בית דיזנגוףתל-אביב
1946גלריה כץתל-אביב
1946גלריה יונסירושלים
1947רישומיםמקרא סטודיותל-אביב
1951קיבוץ גבעת ברנרקיבוץ גבעת ברנר
1951בית דיזנגוףתל-אביב
1953קרמיקהמקרא סטודיותל-אביב
1957בית האמניםירושלים
1961המעונהגלריה רנהירושלים
1962גואשיםמוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1962גואשים 1961-1962המוזיאון לאמנות חדשהחיפה
1962גלריה רנהירולשים
1970רטרוספקטיבהמוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1972עבודות 1960-1967בית ליוויקתל-אביב
1977רישומיםגלריה גבעוןתל-אביב
1979דמות האדם ביצירתוהמוזיאון לאמנות חדישהחיפה
1980חיפוש והתנערות ערכים – עבודות נייר 1956-1966גלריה גבעוןתל-אביב
1989רטקוספקטיבהמוזיאון רמת-גן לאמנותרמת-גן

תערוכות יחיד בחו”ל

שנהשםמקוםעירמדינה
1921גלריה נףשטוטגרטגרמניה
1938גלריה אקטואריוסציריךשוויץ
1950גלריה צוורמסלונדוןאנגליה
1950גלריה ביליה קפיטופריזצרפת
1955גאלרי דה פראנספריזצרפת
1967גלריה ריימונד קאזנאופריזצרפת
1967גלריה אישתארבל איירקליפורניה

תערוכות קבוצתיות מרכזיות בחו”ל

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת
1928גרוסה ברלינר אאוססשטלונג (התערוכה הברלינאית הגדולה)ברליןגרמניה
1953נציג ישראל לביאנלה של סאן פאולוסאן פאולוברזיל
1955תערוכת אמנות ישראליתסטדליקאמסטרדםהולנד
1955האמנות הישראלית המודרניתבריסלבלגיה
1958נציג ישראל לביאנלה ה-27 של ונציהונציהאיטליה
1959נציג ישראל לביאנלה של סאן פאולוסאן פאולוברזיל
1964תערוכת אמנים ישראליםהנגלוזההולנד
196530 שנות אמנות ישראליתהמוזיאון הלאומי לאמנויות יפותריו דה ז’ניירוברזיל

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*