אהרון כהנא (1905 – 1967)

אהרון כהנא הוא צייר וקרמיקאי ישראלי, ממקימי תנועת "אופקים חדשים".

ביוגרפיה

אהרון כהנא נולד בשם המקורי הרמן כהאן בשטוטגרט, גרמניה למשפחת סוחרים אמידה.

בשנת 1922, לאחר שניתק את קשריו עם הוריו, קיבל כהנא מלגה ממשלתית, והחל ללמוד באקדמיה לציור ופיסול בשטוטגרט. לאחר שסיים את לימודיו, עבר כהנא בשנת 1925 לברלין, והפך לבן חסותו של אלפרד פכטהיים, שגם סייע לו לקבל מלגה להמשך לימודיו בפריז. כהנא שהה בפריז בין השנים 1927 ל-1929, שם נחשף לציור הפוביסטי והקוביסטי. עם שובו לברלין התפרנס מעיצוב חלונות ראווה וציור פורטרטים.

אהרון כהנא, "אהרון הנביא", 1955, שמן על בד, 37x45 ס"מ
אהרון כהנא, “אהרון הנביא”, 1955, שמן על בד, 37×45 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור קודם: אוסף הקריקטוריסט יוסף בס
אהרון כהנא, "יער", 1942-43, דיו וצבע מים על נייר, 20x26 ס"מ
אהרון כהנא, “יער”, 1942-43, דיו וצבע מים על נייר, 20×26 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

כהנא עלה לארץ ישראל בשנת 1934 בעקבות עליית הנאצים לשלטון, והשתקע ברמת גן. בתחילה התפרנס מעיצוב חלונות ראווה. בשנת 1947 נסע לפריז, שם למד ייצור קרמיקה.

בשנת 1948 היה כהנא בין החותמים על גילוי הדעת של מייסדי תנועת “אופקים חדשים”. באותה שנה ייסד ביחד עם רעייתו בית מלאכה לקראמיקה בביתם ברמת-גן בשם “בית היוצר”.

בשנת 1954 נסע כהנא לפריז ושהה שם שנה. בשנת 1956 החליט לפרוש מקבוצת “אופקים חדשים”.

בשנת 1972 הוצא בול המציג את הציור “התחיה” מאת כהנא.

ביתו, בעיצוב האדריכל זאב רכטר, הפך לאחר מותו לגלריה המוקדשת לאמנות הקרמיקה.

אודות עבודותיו של אהרון כהנא

בתקופה בה התגורר כהנא בברלין ובפריז, התמקדה עבודתו בעיקר בציור פורטרטים, נוף אירופאי וציור מופשט למחצה, עם השפעה מו האמנות הפוסט-קוביסטית. בתקופה זו היו הציורים שלו סביב נושאים שמרניים, וטכניקת הציור הייתה איכותית אך לא פורצת דרך.

לאחר עלייתו לארץ ישראל, השתנה סגנון ציורו, והוא החל לצייר נופים ריאליסטיים, סגנון שאפיין אותו מאמצע שנות ה-30 ועד סוף שנות ה-40. בציוריו הוא השתמש בצבעי אדמה חומים ואפורים מאופקים, עם נגיעות של צבעים נוספים ליצירת ניגוד. מן הצד השני השמיים הכחולים בציוריו נראים אפורים וקודרים.

אהרון כהנא, "קיר קרמיקה", אקוורל על נייר, 30x16 ס"מ
אהרון כהנא, “קיר קרמיקה”, אקוורל על נייר, 30×16 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

באמצע שנות ה-40 החלה להופיע בציוריו של כהנא השפעה של תנועת הכנענים, שהתבטאה בהופעת מוטיבים ונושאים מן המקרא וכן איזכורים של ממצאים ארכאולוגיים וסמלים מיתולוגיים מונומנטאלים. סגנון זה קיבל את השם ”הפשטה ארכיאולוגית” או ”הפשטה שֶמית”, ובו הדמויות עברו הפשטה גיאומטרית, והפכו לשטוחות, נטולות פרטים וחדות. את הצורות הגיאומטריות תוחמים קווים עבים וברורים ההופכים אותן לדמויות רבות מאסה. משטחי הצבע בתוך הדמויות מולאו בגווני אדמה חמים, תוך שימוש מועט בגווני ביניים. מן הצד השני נעשה שימוש רב בצבעים מנוגדים. הנוכחות המקראית בציורים אמורה הייתה לגשר בין האיש הפשוט ובין האמנות המופשטת, ובכך התפרסם כהנא כנציג הציור הישראלי המקורי בו מתקיימת הקידמה באמצעות פירוש מחדש של העבר.

בשנות ה-50 עיצב כהנא במסגרת בית המלאכה שלו לקרמיקה לוחות עיטוריים גדולי ממדים מאריחי חרס מזוגגים, וכן כלים שימושיים ודקורטיביים שהוכנו תוך שימוש נרחב בבניית-יד, שבהם היסוד הגראפי מורכב מקווי-מיתאר גאומטריים התוחמים צבעוניות עזה.

אהרון כהנא, "ללא כותרת", 1960, גואש על נייר, 50x70 ס"מ
אהרון כהנא, “ללא כותרת”, 1960, גואש על נייר, 50×70 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ
אהרון כהנא, 1961, שמן על בד, 55x33 ס"מ
אהרון כהנא, 1961, שמן על בד, 55×33 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

מסוף שנות ה-50, ובעיקר מתחילת שנות ה-60 התמתנה ההשפעה הכנענית בציוריו, והוא המשיך ליצור ציורים מופשטים בצבעים עזים וחיים יותר, כאשר צורות גדולות, מעוגלות יותר ומעוטות גוונים תופסות את מרכז הקומפוזיציה, עם השפעות חזקות של סגנון ה-“פופ-ארט” בשנים האחרונות לחייו. בתקופה זו השתמש רבות בצבעי גואש על גבי ניירות.

בתחילת שנות ה-60 יצר סידרה של ציורי שואה מופשטים, סדרת “המעונה”, בהשפעת משפט אייכמן. בסדרה זו נראו דמויות אנושיות שבתוכן חיצים או קוצים.

פרסים מרכזיים

אהרון כהנא זכה בפרס דיזנגוף היוקרתי פעמיים, בשנת 1938 ובשנת 1953.

פירוט הפרסים:

  • פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1938
  • פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1953
  • פרס הספורט באמנות, 1956
  • פרס לציור לציון יום העצמאות העשירי של ישראל, 1958
  • פרס מוזיאון סולומון גוגנהים על הציור “המעונה”, ניו יורק, 1960

תערוכות יחיד

שנה שם התערוכה מקום עיר אוצר/ת
1937 גלריה סטימצקי ירושלים
1937 גלריה באק תל-אביב
1939 בית דיזנגוף תל-אביב
1940 בית דיזנגוף תל-אביב
1943 בית דיזנגוף תל-אביב
1946 גלריה כץ תל-אביב
1946 גלריה יונס ירושלים
1947 רישומים מקרא סטודיו תל-אביב
1951 קיבוץ גבעת ברנר קיבוץ גבעת ברנר
1951 בית דיזנגוף תל-אביב
1953 קרמיקה מקרא סטודיו תל-אביב
1957 בית האמנים ירושלים
1961 המעונה גלריה רנה ירושלים
1962 גואשים מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב
1962 גואשים 1961-1962 המוזיאון לאמנות חדשה חיפה
1962 גלריה רנה ירולשים
1970 רטרוספקטיבה מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב
1972 עבודות 1960-1967 בית ליוויק תל-אביב
1977 רישומים גלריה גבעון תל-אביב
1979 דמות האדם ביצירתו המוזיאון לאמנות חדישה חיפה
1980 חיפוש והתנערות ערכים – עבודות נייר 1956-1966 גלריה גבעון תל-אביב
1989 רטקוספקטיבה מוזיאון רמת-גן לאמנות רמת-גן

תערוכות יחיד בחו”ל

שנה שם מקום עיר מדינה
1921 גלריה נף שטוטגרט גרמניה
1938 גלריה אקטואריוס ציריך שוויץ
1950 גלריה צוורמס לונדון אנגליה
1950 גלריה ביליה קפיטו פריז צרפת
1955 גאלרי דה פראנס פריז צרפת
1967 גלריה ריימונד קאזנאו פריז צרפת
1967 גלריה אישתאר בל אייר קליפורניה

תערוכות קבוצתיות מרכזיות בחו”ל

שנה שם התערוכה מקום עיר אוצר/ת
1928 גרוסה ברלינר אאוססשטלונג (התערוכה הברלינאית הגדולה) ברלין גרמניה
1953 נציג ישראל לביאנלה של סאן פאולו סאן פאולו ברזיל
1955 תערוכת אמנות ישראלית סטדליק אמסטרדם הולנד
1955 האמנות הישראלית המודרנית בריסל בלגיה
1958 נציג ישראל לביאנלה ה-27 של ונציה ונציה איטליה
1959 נציג ישראל לביאנלה של סאן פאולו סאן פאולו ברזיל
1964 תערוכת אמנים ישראלים הנגלוזה הולנד
1965 30 שנות אמנות ישראלית המוזיאון הלאומי לאמנויות יפות ריו דה ז’ניירו ברזיל

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*