שמואל רעיוני (1905 – 1995)
ביוגרפיה
שמואל רעיוני נולד בשם שמואל מסלובטי (Maslovati) בעיירה ז'ייז'מריאי, ליטא. אביו היה הצלם של העיירה. השפה המדוברת בבית הייתה יידיש, ורק בגיל בית ספר, כאשר נשלח ל-"חדר" התוודע לשפה העברית.
לעולם האמנות נחשף רעיוני כאשר יום אחד הגיע צייר בכדי לשים ציורים כרקע לצילומים של אביו. רעיוני התרשם עמוקות מן הציורים, והחליט לנסות את כוחו בציור. ב-1919 החל ללמוד בגימנסיה בקובנה, שם התגורר אצל דודו שהיה רוקח ולמד באותה כיתה עם הצייר יחזקאל שטרייכמן. רעיוני רצה לצייר, ולכן לקח את התקופות מבית המרקחת והשתמש בהן כצבעים. אביו של רעיוני ביקש לראות אם כדאי "להשקיע" בבנו בתחום הציור, ולקח כמה מציוריו אל הצייר שהיה הידוע ביותר בליטא באותה תקופה. הצייר בחן את הציורים זמן ממושך, ולבסוף שאל שאלה אחת: "מאיפה יש לבן שלך צבעים כאלה?".
בעקבות עידודו של אביו, שהיה ציוני בולט וידידו של בוריס שץ, עלה רעיוני בשנת 1923 לארץ ישראל. את לימודי האמנות שלו החל במסגרת בצלאל, שם אימץ אותו בוריס שץ כבן, ודאג לכל מחסורו. הוא סיים את לימודיו 1927 כפסל. באותה שנה עלו הוריו ואחיו הצעיר לארץ, והשתקעו בפתח תקווה. רעיוני הצטרף אליהם, ועבד במפעל של "בצלאל" לעבודות אמנות זעירות עבור תיירים. בשנת 1932 הציעו לרעיוני משרת מורה לציור בגימנסיה "ביאליק" בחיפה. בשנת 1935 נשא לאישה את אלה ברטלר שהייתה תלמידתו בגימנסיה, והייתה צעירה ממנו בעשר שנים. בהמשך עבר רעיוני ללמד אמנות בסמינר למורים. בתקופה זו גם שינה את שם משפחתו לרעיוני.
בשנת 1939 החל ללמוד אדריכלות במסגרת המכון הבריטי לטכנולוגיה והנדסה. הוא סיים את לימודיו בשנת 1945.
בשנת 1947 הצטרף רעיוני לאגודת הציירים והפסלים בארץ ישראל, ובאותה שנה גם נסע לפריז להשתלמות ב-"אקדמי ז'וליין". בשנת 1955 נסע פעם נוספת לפריס להשתלמות ב-"גראנד שומייר" ובאיטליה.
בשנת 1952 הצטרף רעיוני לקבוצת "אופקים חדשים". בשנת 1953 הצטרף כחבר לקבוצת המייסדים של כפר האמנים עין הוד שם התגורר עד מותו.
אודות ציוריו של שמואל רעיוני

מקור: אוסף אורן שץ
מקור קודם: משפחת האמן
רעיוני החל את דרכו האומנותית כשהוא מושפע מסגנון האקספסיוניזם הפיגורטיבי שרווח באירופה באותה תקופה.
בתחילת שנות ה-60 החל לצייר ציורים מופשטים בהשפעת ציוריו של ג'קסון פולק, בהם נתן לצבעים לזרום בחופשיות על גבי הבד. מאוחר יותר החל לצייר ציורים בהשפעת קבוצת "אופקים חדשים" בה היה חבר. ציורים אלו הושפעו רבות מן האמנות הצרפתית, במיוחד מאמנים כגון פיקאסו ובראק.
החל מאמצע שנות ה-60 ועד שנות ה-80 צייר סדרה של ציורים שזכו לשם "התקופה הלבנה", שם התמקד בדימויי נוף מופשטים. בציורים אלו הרקע בהיר עד כדי לבן, ועל גביו דימויים, לרוב מרמזים על דמויות סהרוריות שמאבדות את דרכן בנוף ובתים, המרחפים בצבעניות עזה ודשנה היוצרת ניגוד חריף עם הרקע החיוור.
בהמשך הקריירה שלו החל לצייר ציורים בהם הצבע השחור הינו מרכזי ("התקופה השחורה") ומאוחר יותר בהשפעה גיאומטרית ("התקופה הגיאומטרית"). לקראת סוף חייו צייר בעיקר דמויות.
פרסים מרכזיים
- פרס הרמן שטרוק, עיריית חיפה, 1948
- פרס מלאך להדפס, 1958
תערוכות יחיד מרכזיות
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1947 | תמונות בצבעי מים | גימנסיה "ביאליק" | חיפה | |
1949 | בית האמנים | חיפה | ||
1953 | נציג ישראל | הביאנלה של סאו פאולו | ברזיל | |
1953 | בית האמנים | חיפה | ||
1954 | ביתן התערוכות | חיפה | ||
1956 | גלריה לאמנות | עין הוד | ||
1957 | בית האמנים | חיפה | ||
1958 | 33 ציורי שמן | בית האמנים | ירושלים | |
1958 | גלריה לאמנות | עין הוד | ||
1958 | גלריה מרסל ברנהיים (Bernheim) | פריס, צרפת | ||
1960 | בית האמנים | חיפה | ||
1961 | ציורי שמן | גלריה יהודית | תל-אביב | |
1961 | גלריה 220 | תל-אביב | ||
1962 | מוזאון אל פאסו לאמנות | טקסס, ארצות הברית | ||
1965 | המוזיאון העירוני | חיפה | ||
1967 | תערוכה משותפת עם אלה רעיוני | בית העם | באר שבע | |
1969 | גלריה נורה | ירושלים | ||
1975 | תערוכה משותפת עם אלה רעיוני | גלריה נורה | ירושלים | |
1984 | דיוקן באקוורל | גלריה נורה | ירושלים | |
1990 | התקופה הלבנה | מוזיאון ינקו דאדא | עין הוד | |
1994 | גלריה לאמנות | עין הוד | ||
2017 | גלריה לאמנות | עין הוד | ||
2019 | תערוכה רטרוספקטיבית | גלריה עירונית | כפר סבא | מאירה פרי להמן |
תערוכות קבוצתיות מרכזיות
שנה | שם התערוכה | מקום | עיר | אוצר/ת |
---|---|---|---|---|
1959 | שישה אמנים | גלרית כפר האמנים | עין הוד | |
1961 | תערוכת אמנות חדישה בישראל | מוזיאון תל אביב לאמנות | תל-אביב |
השאר תגובה