יעקב וכסלר (1912 – 1995)

יעקב וכסלר היה צייר ישראלי שעבודותיו נעו בין הציור הפיגורטיבי לבין הציור המופשט.

ביוגרפיה

יעקב וכסלר נולד בעיר ליבאו (כיום לייפאיה) שבלטביה. אביו עסק במתמטיקה ובמדעי המזרח, וביחוד בשפות המזרח. וכסלר קיבל חינוך חילוני. בשנת 1925 עברה משפחתו לעיר המבורג שבגרמניה, שם סיים את לימודי התיכון שלו.

בשנת 1930 התקבל וכסלר ללימודי אמנות באקדמיה בהמבורג, שם למד עד שנת 1934 אצל פרופ' ארתור אליאס. בתקופה זו התחבר עם הציירים בעיר, והושפע רבות מן האקספרסיוניזם הגרמני.

יעקב וכסלר, "אישה בסטודיו", 1943, שמן על בד, 50x40 ס"מ
יעקב וכסלר, "אישה בסטודיו", 1943, שמן על בד, 50×40 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
מוקדש לאפרים ארדה (1905-1986) – צלם ישראלי, מחלוצי הצילום בתל אביב לצד רודי ויסנשטיין וממשיכי דרכו של אברהם סוסקין.

בשנת 1934 עלה לארץ ישראל והצטרף לקיבוץ עין החורש בעמק חפר. לאחר שיצא מהקיבוץ בשנת 1937 השתקע בחיפה. בין השנים 1945 ל-1948 שהה תקופות בעיר צפת. שם חלק סטודיו עם הצייר צבי מאירוביץ׳ שהיה ידידו הטוב.

במשך שנים היה חבר בארגון "ההגנה", ובשנת 1948 התגייס לצבא בזמן מלחמת העצמאות. מאחר והיה כבר מבוגר (בן 36), מונה וכסלר לאחראי על הציור בחטיבה בפיקוד הצפון. במסגרת שירותו הצבאי צייר תפאורות ללהקת ״הכרמל״ (שמנתה בין היתר את אריק לביא, שושיק שני ובומבה צור), קישט חדרי אוכל צבאיים, ייסד חוג ציור ואף עיצב את כנפי הצניחה. 

יעקב וכסלר, 1968-1976, שמן על בד, 80x100 ס"מ
יעקב וכסלר, 1968-1976, שמן על בד, 80×100 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
יעקב וכסלר, "אישה בסטודיו", 1935, פחם וגואש על נייר, 34x48 ס"מ
יעקב וכסלר, "אישה בסטודיו", 1935, פחם וגואש על נייר, 34×48 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

עם סיום מלחמת העצמאות עבר וכסלר לגור בתל אביב. בשנת 1948 נמנה וכסלר על מייסדי קבוצת אופקים חדשים, והציג בכל תערוכותיה. בשנת 1950 עבר להתגורר בתל-אביב, ובשנת 1955 נסע לפריז, וגר שם במשך שישה חודשים. בשנת 1958 עבר להתגורר ברמת-גן.

בשנת 1965 החל ללמד במכון אבני לאמנויות, אותו גם ניהל החל משנת 1967.

אודות עבודותיו של יעקב וכסלר

קל מאד לזהות את ציוריו של וכסלר, מאחר והם מתאפיינים בגישה ייחודית לצבע ולצורה, ובשפה פרטית אותה הוא בנה בציוריו. הצבעים בציוריו של וכסלר בסיסיים, וסולם הצבעים שלו מתאפיין במעברים חדים מצבע לצבע היוצרים קונטרסטים צבעוניים ומלאי חיים. צבעי השמן שלו מונחים בשכבות עבות, סמיכות ונוזליות אחת על גבי השניה, מסתירות ומגלות זו את זו.

הדמויות בציוריו של וכסלר הן בדרך כלל נשים, ודמויותיהן תחומות בקווי מתאר שחורים היוצרים מבנה מבוסס צורות גאומטריות. את המסגרת ממלאים צבעי יסוד עזים שהמעברים בינהם חדים. ציורים אלו היו בתחילה מושפעים רבות מן הציירים היהודים והציור האקספרסיוניסטי של אסכולת פריז.

הפרטים בדמויותיו של וכסלר ניתנים בחיסכון רב, אך כמעט תמיד ניתן לראות כי הנשים בציורים תמירות, איברי גופן מאורכים וצווארן ארוך במיוחד. הדמויות מצויירות על רקע נוף בתיה של העיר חיפה או קירות החדר בו הן ישובות כשהן חיות את חיי היום יום שלהן, יושבות בבית קפה, מטיילות ברחוב או יושבות סביב השולחן בבית.

יעקב וכסלר, 1947, "מודל בסטודיו", שמן על בד, 80x60 ס"מ
יעקב וכסלר, 1947, "מודל בסטודיו", שמן על בד, 80×60 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
יעקב וכסלר, שמן על בד, 45x55 ס"מ
יעקב וכסלר, שמן על בד, 45×55 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בשנות ה-30 וה-40 התמקד וכסלר בציור תפנימים, דמויות נשים ואת נופי חיפה בהשפעת האקספרסיוניזם הגרמני.

לאורך השנים התנסה וכסלר גם בכיוונים שונים של יצרה מופשטת. השינוי המשמעותי הראשון בכיוון זה הגיע בשנת 1953, אז החל ליצור דמויות מאורכות המבוססות על קווים אנכיים. בציורים אלו נעלם העומק כמעט לגמרי, והדמויות עברו פירוק מלא לגורמים גיאומטריים. יש הרואים בציוריו של וכסלר מאותה תקופה ציורים פולחניים בני תרבות קדומה.

בתחילת שנות השישים החל וכסל מצייר ציורים שהתאפיינו בהשתלטות של הצבעים השחורים והאפורים בשילוב עם לבן ולבן צהבהב, כשהאור והצל נוטלים בציור תפקיד מרכזי. בתקופה זו היו הציורים מופשטים לחלוטין, והצבע הונח בהם בשילוב עם חומרים נוספים ובשכבות עבות. לקראת אמצע שנות השישים עבר המוקד מן השחור והאפור אל צבעי היסוד שתפסו מקום מרכזי בציוריו, והצבעים החזקים מופיעים בציוריו בכתמים עזים התחומים בקווים וכתמים שחורים.

לקראת סוף שנות השישים ובמהלך שנות השבעים עברה היצירה של וכסלר שינוי נוסף, והוא החל ליצור ציורים המבוססים על צורות גאומטריות נקיות הצבועות בצבעים עזים, אותן מיקם על בדים גדולים ורקעים אחידים יחסית בצבעם. יצירות נוספות אותן יצר הן אנאגליפים, שהן יצירות שלשם צפיה בהן יש להשתמש במשקפיים מיוחדים ההופכים את הקונסטרוציות לבעלות עומק.

לקראת סוף חייו, משנות השמונים והלאה, חזר וכסלר לצייר את הנושאים הפיגורטיביים, הנשים ונופי חיפה הקלילים, עימם הוא מזוהה ביותר גם היום.

פרסים מרכזיים

סיכום הפרסים:

  • פרס הסוכנות היהודית
  • פרס ירושלים
  • פרס הרמן שטרוק, עיריית חיפה

מקורות מידע

  • גזית, כרך י"ט, חוברת ז"ח, עמוד 20

ספרות

  • IMG_6873

תערוכות יחיד

שנה שם התערוכה מקום עיר
1945 גלריה יונאס ירושלים
1949 מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב
1953 60 ציורי שמן בית האמנים תל-אביב
1953 60 ציורי שמן בית האמנים ירושלים
1955 מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב
1955 בית האמנים חיפה
1959 המוזיאון לאמנות מודרנית חיפה
1961 גלריה ישראל תל-אביב
1962 גלריה ישראל תל-אביב
1969 מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב
1969 גלריה ריבנפלד יפו העתיקה
1972 גלריה ריבנפלד יפו העתיקה
1975 גלריה ריבנפלד יפו העתיקה
1976 המשכן לאמנות חולון
1977 גלריה ג'ולי מ. תל-אביב
1977 המרכז לאמנויות באר-שבע
1978 גלריה שולמית יפו העתיקה
1980 ישן וחדש גלריה שמיר תל-אביב

תערוכות בחו"ל

שנה שם מקום עיר מדינה
1950 גלריה טוקנטן קופנהגן דנמרק
1953 הביאנלה השניה לציור סאו-פאולו ברזיל
1955 גלריה לארא וינצ'י פריז צרפת
1955 סלון הסתיו פריז צרפת
1955 תערוכת הציירים הזרים פריז צרפת
1960 הביאנלה של טוקיו טוקיו יפן
1961 הביאנלה השישית לציור סאו-פאולו ברזיל
1966 הביאנלה של טוקיו טוקיו יפן

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*