יעקב וכסלר (1912 – 1995)

יעקב וכסלר היה צייר ישראלי שעבודותיו נעו בין הציור הפיגורטיבי לבין הציור המופשט.

ביוגרפיה

יעקב וכסלר נולד בעיר ליבאו (כיום לייפאיה) שבלטביה. אביו עסק במתמטיקה ובמדעי המזרח, וביחוד בשפות המזרח. וכסלר קיבל חינוך חילוני. בשנת 1925 עברה משפחתו לעיר המבורג שבגרמניה, שם סיים את לימודי התיכון שלו.

בשנת 1930 התקבל וכסלר ללימודי אמנות באקדמיה בהמבורג, שם למד עד שנת 1934 אצל פרופ’ ארתור אליאס. בתקופה זו התחבר עם הציירים בעיר, והושפע רבות מן האקספרסיוניזם הגרמני.

יעקב וכסלר, "אישה בסטודיו", 1943, שמן על בד, 50x40 ס"מ
יעקב וכסלר, “אישה בסטודיו”, 1943, שמן על בד, 50×40 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ
מוקדש לאפרים ארדה (1905-1986) – צלם ישראלי, מחלוצי הצילום בתל אביב לצד רודי ויסנשטיין וממשיכי דרכו של אברהם סוסקין.

בשנת 1934 עלה לארץ ישראל והצטרף לקיבוץ עין החורש בעמק חפר. לאחר שיצא מהקיבוץ בשנת 1937 השתקע בחיפה. בין השנים 1945 ל-1948 שהה תקופות בעיר צפת. שם חלק סטודיו עם הצייר צבי מאירוביץ׳ שהיה ידידו הטוב.

במשך שנים היה חבר בארגון “ההגנה”, ובשנת 1948 התגייס לצבא בזמן מלחמת העצמאות. מאחר והיה כבר מבוגר (בן 36), מונה וכסלר לאחראי על הציור בחטיבה בפיקוד הצפון. במסגרת שירותו הצבאי צייר תפאורות ללהקת ״הכרמל״ (שמנתה בין היתר את אריק לביא, שושיק שני ובומבה צור), קישט חדרי אוכל צבאיים, ייסד חוג ציור ואף עיצב את כנפי הצניחה. 

יעקב וכסלר, 1968-1976, שמן על בד, 80x100 ס"מ
יעקב וכסלר, 1968-1976, שמן על בד, 80×100 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ
יעקב וכסלר, "אישה בסטודיו", 1935, פחם וגואש על נייר, 34x48 ס"מ
יעקב וכסלר, “אישה בסטודיו”, 1935, פחם וגואש על נייר, 34×48 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

עם סיום מלחמת העצמאות עבר וכסלר לגור בתל אביב. בשנת 1948 נמנה וכסלר על מייסדי קבוצת אופקים חדשים, והציג בכל תערוכותיה. בשנת 1950 עבר להתגורר בתל-אביב, ובשנת 1955 נסע לפריז, וגר שם במשך שישה חודשים. בשנת 1958 עבר להתגורר ברמת-גן.

בשנת 1965 החל ללמד במכון אבני לאמנויות, אותו גם ניהל החל משנת 1967.

אודות עבודותיו של יעקב וכסלר

קל מאד לזהות את ציוריו של וכסלר, מאחר והם מתאפיינים בגישה ייחודית לצבע ולצורה, ובשפה פרטית אותה הוא בנה בציוריו. הצבעים בציוריו של וכסלר בסיסיים, וסולם הצבעים שלו מתאפיין במעברים חדים מצבע לצבע היוצרים קונטרסטים צבעוניים ומלאי חיים. צבעי השמן שלו מונחים בשכבות עבות, סמיכות ונוזליות אחת על גבי השניה, מסתירות ומגלות זו את זו.

הדמויות בציוריו של וכסלר הן בדרך כלל נשים, ודמויותיהן תחומות בקווי מתאר שחורים היוצרים מבנה מבוסס צורות גאומטריות. את המסגרת ממלאים צבעי יסוד עזים שהמעברים בינהם חדים. ציורים אלו היו בתחילה מושפעים רבות מן הציירים היהודים והציור האקספרסיוניסטי של אסכולת פריז.

הפרטים בדמויותיו של וכסלר ניתנים בחיסכון רב, אך כמעט תמיד ניתן לראות כי הנשים בציורים תמירות, איברי גופן מאורכים וצווארן ארוך במיוחד. הדמויות מצויירות על רקע נוף בתיה של העיר חיפה או קירות החדר בו הן ישובות כשהן חיות את חיי היום יום שלהן, יושבות בבית קפה, מטיילות ברחוב או יושבות סביב השולחן בבית.

יעקב וכסלר, 1947, "מודל בסטודיו", שמן על בד, 80x60 ס"מ
יעקב וכסלר, 1947, “מודל בסטודיו”, שמן על בד, 80×60 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ
יעקב וכסלר, שמן על בד, 45x55 ס"מ
יעקב וכסלר, שמן על בד, 45×55 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

בשנות ה-30 וה-40 התמקד וכסלר בציור תפנימים, דמויות נשים ואת נופי חיפה בהשפעת האקספרסיוניזם הגרמני.

לאורך השנים התנסה וכסלר גם בכיוונים שונים של יצרה מופשטת. השינוי המשמעותי הראשון בכיוון זה הגיע בשנת 1953, אז החל ליצור דמויות מאורכות המבוססות על קווים אנכיים. בציורים אלו נעלם העומק כמעט לגמרי, והדמויות עברו פירוק מלא לגורמים גיאומטריים. יש הרואים בציוריו של וכסלר מאותה תקופה ציורים פולחניים בני תרבות קדומה.

בתחילת שנות השישים החל וכסל מצייר ציורים שהתאפיינו בהשתלטות של הצבעים השחורים והאפורים בשילוב עם לבן ולבן צהבהב, כשהאור והצל נוטלים בציור תפקיד מרכזי. בתקופה זו היו הציורים מופשטים לחלוטין, והצבע הונח בהם בשילוב עם חומרים נוספים ובשכבות עבות. לקראת אמצע שנות השישים עבר המוקד מן השחור והאפור אל צבעי היסוד שתפסו מקום מרכזי בציוריו, והצבעים החזקים מופיעים בציוריו בכתמים עזים התחומים בקווים וכתמים שחורים.

לקראת סוף שנות השישים ובמהלך שנות השבעים עברה היצירה של וכסלר שינוי נוסף, והוא החל ליצור ציורים המבוססים על צורות גאומטריות נקיות הצבועות בצבעים עזים, אותן מיקם על בדים גדולים ורקעים אחידים יחסית בצבעם. יצירות נוספות אותן יצר הן אנאגליפים, שהן יצירות שלשם צפיה בהן יש להשתמש במשקפיים מיוחדים ההופכים את הקונסטרוציות לבעלות עומק.

לקראת סוף חייו, משנות השמונים והלאה, חזר וכסלר לצייר את הנושאים הפיגורטיביים, הנשים ונופי חיפה הקלילים, עימם הוא מזוהה ביותר גם היום.

פרסים מרכזיים

סיכום הפרסים:

  • פרס הסוכנות היהודית
  • פרס ירושלים
  • פרס הרמן שטרוק, עיריית חיפה

מקורות מידע

  • גזית, כרך י”ט, חוברת ז”ח, עמוד 20

ספרות

  • IMG_6873

תערוכות יחיד

שנהשם התערוכהמקוםעיר
1945גלריה יונאסירושלים
1949מוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
195360 ציורי שמןבית האמניםתל-אביב
195360 ציורי שמןבית האמניםירושלים
1955מוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1955בית האמניםחיפה
1959המוזיאון לאמנות מודרניתחיפה
1961גלריה ישראלתל-אביב
1962גלריה ישראלתל-אביב
1969מוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1969גלריה ריבנפלדיפו העתיקה
1972גלריה ריבנפלדיפו העתיקה
1975גלריה ריבנפלדיפו העתיקה
1976המשכן לאמנותחולון
1977גלריה ג’ולי מ. תל-אביב
1977המרכז לאמנויותבאר-שבע
1978גלריה שולמיתיפו העתיקה
1980ישן וחדשגלריה שמירתל-אביב

תערוכות בחו”ל

שנהשםמקוםעירמדינה
1950גלריה טוקנטןקופנהגןדנמרק
1953הביאנלה השניה לציורסאו-פאולוברזיל
1955גלריה לארא וינצ’יפריזצרפת
1955סלון הסתיופריז צרפת
1955תערוכת הציירים הזריםפריזצרפת
1960הביאנלה של טוקיוטוקיויפן
1961הביאנלה השישית לציורסאו-פאולוברזיל
1966הביאנלה של טוקיוטוקיויפן

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*