רפי לביא (1937 – 2007)

רפי לביא היה אמן, צייר, צלם ומורה לאמנות ישראלי. לביא הקים את קבוצת 10+, התבלט כמורה וכמחנך של דור אמנים צעירים, והפך לאחד המשפיעים העיקריים על הציור הישראלי בן זמננו

רפי לביא, 1968, טכניקה מעורבת על נייר, 28x20 ס רפי לביא, 1968, טכניקה מעורבת על נייר, 28x20 ס"מ מקור: אוסף אורן שץ

רפי לביא (לוי) נולד ברמת גן למשפחת לוי בעלת רשת בתי-הקפה "עטרה". בנערותו היה לביא חניך בתנועת הנוער העובד והלומד. תחילה האמין שיגדל להיות מוזיקאי ואף למד ניצוח וקומפוזיציה. בהמשך ניסה לבחון את יכולתו בכתיבת שירה, אך לבסוף הגיע לעולם האמנות הפלסטית לאחר שהשתתף בחוג אמנות של חיים גמזו במסגרת האוניברסיטה העממית בתל אביב. בשנת 1955 התגייס לשירות בצה"ל, אך שוחרר לאחר שנפצע והוכר כנכה צה"ל.

רפי לביא, 1967, טכניקה מעורבת על נייר, 70x50 ס"מ

רפי לביא, 1967, טכניקה מעורבת על נייר, 70×50 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
תערוכה: רפי לביא – עבודות נייר מוקדמות, גלריה מונטיפיורי, 2012.

לאחר שיחרורו החל לביא ללמוד בשנת 1954 אמנות אצל הצייר הייקה לודויג מוס, אצלו למד עד 1956. בתקופה זו הושפע מהצייר אהרון כהנא, שהיה ידיד משפחתו של לביא. לאחר מכן החל ללמוד במדרשה למורים לאמנות. למרות לימודי האמנות שלו, הגדיר עצמו לביא לאורך השנים כאוטודידקט. בתקופה זו סייע לו האמן קוסו אלול בארגון תערוכותיו הראשונות, ואף כתב מאמר מלווה לתערוכה הראשונה של לביא בשנת 1960. אחד מהציורים בתערוכה נרכש על ידי מוזיאון בצלאל בירושלים ביוזמת האוצר, יונה פישר, שאף כתב את ההקדמה לתערוכתו השניה של לביא.

בשנת 1965 החל לעבוד כמורה במדרשה למורים לאמנות, ואחר כך גם בבית-ברל. בתקופה זו התבלט לביא כמורה וכמחנך של דור אמנים צעירים בעלי נטייה לאמנות מושגית, והפך לאחד המשפיעים העיקריים, לטוב ולשלילה, על הציור הישראלי בן זמננו. בין תלמידיו הנודעים האמנים יאיר גרבוז, דגנית ברסט, מיכל נאמן, תמר גטר ואחרים.

לביא הוזמן להציג במסגרת תערוכות "אופקים חדשים", אך בעבודתו הייתה קריאת תיגר על הציור המופשט הלירי של חברי הקבוצה, ולכן בשנת 1966 החליט לביא לייסד קבוצה עצמאית בשם "עשר פלוס" שארגנה תערוכות ששיקפו את השינוי שחל בעולם האמנות באותה תקופה.

במקביל התנסה לביא גם ביצירה של סרטים במסרטת 8 מ"מ בסגנון אותו כינה "אבסטרקט לירי-קינטי".

רפי לביא, 1968, טכניקה מעורבת על נייר, 28x20 ס"מ

רפי לביא, 1968, טכניקה מעורבת על נייר, 28×20 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

לאורך שנים רבות עסק לביא באירגון של תערוכות, בתחילה במוזיאון תל-אביב ובהמשך בגלריות שונות. עד 1987 המשיך לארגן תערוכות יחיד לאמנים בראשית דרכם ולפרסם ביקורות על תערוכות במקומון התל–אביבי העיר.

בשנת 1999 יצא לביא לגמלאות מהוראה במדרשה לאמנות. בשנת 2005 עבר לביא דירה, ובצעד מפתיע תרם את אוסף האמנות הישראלית העשיר שלו למשכן לאמנות על שם חיים אתר שבקיבוץ עין חרוד מאוחד.

את טורו האחרון ב"עכבר העיר", שהופיע ימים מעטים לאחר פטירתו, חתם במילים "זה הטור האחרון שלי. אהבתי לכתוב אותו."

לאורך השנים, בתקופה שעוד היה מורה, נמכרו ציוריו מעט ובמחירים נמוכים יחסית. גוף העבודות שלו אינו גדול באופן יחסי: לאחר כחמישים שנות יצירה הוא מונה פחות מ–1,200 ציורים, לא כולל רישומים ועבודות על נייר.

אודות עבודותיו של רפי לביא

כאשר הגדירה שרה בריטברג-סמל בשנת 1986 את המושג "דלות החומר" בישראל בעקבות התערוכה "דלות החומר כאיכות באמנות הישראלית", היא השתמשה בלביא כמודל עיקרי בסגנון זה, וראתה בו ביטוי של ה"צבר" הישראלי האולטימטיבי.

לאורך השנים התמקדה עבודתו של רפי לביא בהבאת הבנאלי והפשוט אל מרכז הבמה, ובהדגשת האסתטיקה של הסתמי. מבקריו יאמרו כי לביא חי בעולם של "הכל מותר", בו גם קו מעוקל בודד יכול להיקרא יצירה.

רפי לביא, "קומפוזיציה מס' 99", 1955, גואש על נייר, 25x35 ס"מ

רפי לביא, "קומפוזיציה מס' 99", 1955, גואש על נייר, 25×35 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור קודם: עזבון רפי לביא
תערוכה: רפי לביא – עבודות נייר מוקדמות, גלריה מונטיפיורי, 2012.

רפי לביא, "דמות עם כתר", 1958, צבעי מים על נייר, 34x50 ס"מ

רפי לביא, "דמות עם כתר", 1958, צבעי מים על נייר, 34×50 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בתחילת דרכו צייר לביא פעמים רבות בחוף הים באכזיב, שם נהג לצייר את הסלעים בשחור. ביום אחד בחודש פברואר 1957, חל מפנה משמעותי בכיוון, וביצירותיו החלו להופיע רישומים הקרובים בסגנונם לציורי ילדים. על רגע זה סיפר לביא: "יום הולדת 20 — במכה נפקחו לי העיניים, באכזיב. אני יושב מול הסלעים, במקום לצייר עוד אחד מהשחורים האלה — פתאום בא לי לעשות ככה. כאילו במכה אחת עיכלתי את קלֶה, מירוֹ ואביבה".

בתחילת שנות השישים החל ליצור ציורים המבוססים על שרבוטי עיפרון, לעיתים קרובות על פני רקע וורוד כהתרסה למה שמוגדר כ"טעם טוב" באמנות.

כאשר החל לביא להציג את עבודותיו בראשית שנות ה-60, ניתן היה כבר לראות כי הוא יוצר שלא הולך בתלם. בעבודתו ניכרו השפעות של אריה ארוך ואביבה אורי, שגם אצלם היה הקו מרכז היצירה, ומאוחר יותר הושפע מזריצקי. לביא הרבה להשתמש בעיפרון איתו שירבט בצורה ספונטאנית על גבי הציור, וחיפש את התנועה והספונטאניות כפי שאלו מומחשות על ידי הקו. באמצע שנות השישים נוספו לציורים אלמנטים השאובים מעולם ציורי הילדים, מעולם הגראפיטי ומעולם הקומיקס, וציוריו הפכו למעין הכלאה של מספר שפות אמנותיות
חדשות שהתנסחו באירופה ובארצות–הברית באותה תקופה.

לקראת סוף שנות השישים החל לביא להדביק אל ציוריו צילומים, רפרודוקציות וכרזות על מנת ליצור רמות אסתטיקה שונות בתוך היצירה, החל מן הקיטש, דרך הגרפיקה השימושית וכלה ברישום הילדותי.

רפי לביא, "קומפוזיציה מס' 98", 1955, גואש על נייר, 35x25 ס"מ

רפי לביא, "קומפוזיציה מס' 98", 1955, גואש על נייר, 35×25 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור קודם: עזבון רפי לביא
תערוכה: רפי לביא – עבודות נייר מוקדמות, גלריה מונטיפיורי, 2012.

במהלך שנות השבעים הרבה לביא להשתמש במשטחים ריבועיים, בעיקר דיקטים, עליהם שירבט וצייר ביד חופשית. למרות היד החופשית בה השתמש, תיכנן לביא את שטח הציור בקפידה וברגישות. השילוב בין התכנון הקפדני של המשטח לבין השירבוט והציור החופשי יצרו אווירה חדשה וייחודית, תוך שמירה על חיוניות, תמציתיות וחסכנות. השימוש בעץ הלבוד, האגרסיביות הקצבית של הקווים והאור הלבן שבציוריו יצרו ציור ישראלי חדש ורענן, המבוסס על אסתטיקה צברית ילידית ואותנטית. ציור זה היה ניגוד משמעותי לציור שהתבסס על אופיה התרבותי והמהוקצע של האמנות האירופית והאמריקנית של אותה תקופה.

על השימוש בשירבוט חופשי אמר לביא: "אני עושה קשקושים נהדרים. אני אוהב את המילה קשקוש יותר מהמילה החסודה שרבוט”.

פרסים מרכזיים

רפי לביא זכה בפרס דיזנגוף היוקרתי לשנת 1978.

סיכום הפרסים:

  • פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1978

תערוכות יחיד מרכזיות

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת
1960גלריה רינהירושליםקוסו אלול
1961גלריה כ"ץתל-אביב
1965גלריה כ"ץתל-אביב
1969גלריה גורדוןתל-אביב
1970גלריה גורדוןתל-אביב
1971גלריה גורדוןתל-אביב
1979עבודות 1962-1979מוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1993עבודות מוקדמותמוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביבדוד גינתון
2002רטרוספקטיבה – זה לא צבר זה גרניוםמוזיאון ישראלירושליםשרית שפירא
2005ערבי – שפם סגול"גלריה גבעוןתל-אביב
2007תערוכת זיכרוןגלריה טובה אוסמןתל-אביב
2007תערוכת מחווההגלריה של המדרשהתל-אביבדורון רבינא ומיכל נאמן
2008ציורים עכשווים, שמימיים, אחרוניםגלריה גבעוןתל-אביב
2010להתבונן בעצים ולא לראות את היערגלריה גבעוןתל אביב
2010גלריה שרה אספרגרברלין
2012עבודות נייר מוקדמות – 1956-1967גלריה מונטיפיוריתל-אביב

תערוכות קבוצתיות מרכזיות

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת
1963תערוכת אופקים חדשיםהמשכן לאמנותעין חרוד
1964תערוכת תצפי"תמוזיאון תל–אביב לאמנותתל-אביב
1964תערוכה נודדת של אמנות ישראליתמוזיאונים שונים בצפון אמריקהארצות הבריתויליאם סייץ מהמוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק
1965 'מגמות באמנות הישראלית' – פתיחת מוזיאון ישראלמוזיאון ישראלירושליםיונה פישר
1986דלות החומר כאיכות באמנות הישראליתמוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביבשרה בריטברג-סמל
2009נציג מדינת ישראלהביאנלה לאמנותונציה, איטליה

מכירות מרכזיות (מחיר פטיש)

שנת מכירהשם היצירהשנהמדיוםגודלבית מכירותמחיר מכירה (מחיר פטיש)
2015ללא כותרת1996שמן84×61תירוש4800 דולר
2015ללא כותרת1981אקריליק125×122תירוש7000 דולר
2015ללא כותרת1962שמן על בד41×41תירוש5000 דולר
2015ללא כותרת1961שמן50×70תירוש2800 דולר
2015ללא כותרתאקריליק124×122תירוש7500 דולר
2015ראש2001אקריליק125×122תירוש15000 דולר
2014ללא כותרת2007אקריליק122×122סות'ביס, ניו-יורק12000 דולר
2014ללא כותרת2006שמן על בד123×123תירוש13000 דולר
2014ללא כותרת2003אקריליק122×122תירוש42000 דולר
2014ללא כותרת1990שמן125×122תירוש6000 דולר
2014ללא כותרת1986מדיה מעורבת120×120סות'ביס, ניו-יורק6000 דולר
2014ללא כותרת1969שמן101×75תירוש2800 דולר
2014ללא כותרת1966שמן וקולאז' על בד35×27תירוש4000 דולר
2014ללא כותרת1966שמן על בד24×34תירוש3000 דולר
2014ללא כותרת1965שמן וקולאז' על בד130×81תירוש9000 דולר
2014ללא כותרתשמן וקולאז' על בד46×55תירוש2400 דולר
2014המלך דוד1965שמן על בד61×50תירוש13000 דולר
2013ללא כותרת1987שמן וקולאז' על בד125×122תירוש7000 דולר
2013ללא כותרת1984רישום במדיה מעורבת126×121.9כריסטי'ס, ניו-יורק5000 דולר
2013ללא כותרת1968שמן על קרטון27×18מונטיפיורי1900 דולר
2013ללא כותרת1967/69שמן על בד74×61תירוש9500 דולר
2013ללא כותרת1967שמן על בד65×81תירוש5600 דולר
2013ללא כותרת1967מדיה מעורבת על נייר50×70מונטיפיורי1200 דולר
2013ללא כותרתרישום במדיה מעורבת125×121.9כריסטי'ס, ניו-יורק4500 דולר
2013ללא כותרתמדיה מעורבת35×50מונטיפיורי1300 דולר
2013עשה לעצמך דמות1995שמן125×122תירוש7500 דולר
2012ללא כותרת1986מדיה מעורבת122.9×121.9סות'ביס, ניו-יורק7500 דולר
2012ללא כותרת1976שמן על בד73×60תירוש5500 דולר
2012ללא כותרת1975קולאז'33×21קדם500 דולר
2012ללא כותרת1972שמן73×73קדם4000 דולר
2012ללא כותרת1968צבעי פסטל22×21מונטיפיורי600 דולר
2012ללא כותרת1968מדיה מעורבת23×15קדם500 דולר
2012ללא כותרת1968מדיה מעורבת על נייר23×21מונטיפיורי500 דולר
2012ללא כותרת1967שמן על בד56×33תירוש3200 דולר
2012ללא כותרת1967מדיה מעורבת על נייר50×70מונטיפיורי2200 דולר
2012ללא כותרת1967מדיה מעורבת על נייר35×50מונטיפיורי2200 דולר
2012ללא כותרת1967מדיה מעורבת על נייר17×25מונטיפיורי360 דולר
2012ללא כותרת1966שמן על בד92×60תירוש8200 דולר
2012ללא כותרת1966שמן על בד46×55תירוש5500 דולר
2012ללא כותרת1966עפרונות צבעוניים35×25תירוש750 דולר
2012ללא כותרת1966מדיה מעורבת33×50תירוש1200 דולר
2012ללא כותרת1964שמן על בד73×92תירוש6200 דולר
2012ללא כותרת1961שמן על לוח עץ94×92תירוש10000 דולר
2012הילד רפי1958צבעי מים על נייר35×50תירוש900 דולר
2012קלאוד מונה1996עיפרון29×37תירוש1800 דולר
2011ללא כותרת2006שמן על עץ122×122מונטיפיורי10000 דולר
2011ללא כותרת2004Acrylic/wood122×122מונטיפיורי13000 דולר
2011ללא כותרת1980/82מדיה מעורבת78×99בית מכירות בחו"ל8080 דולר
2011ללא כותרת1980מדיה מעורבת על נייר73×51מצארט1400 דולר
2011ללא כותרת1976מדיה מעורבת על נייר35×50מונטיפיורי1000 דולר
2011ללא כותרת1976אקריליק58×89האמרסייט7700 דולר
2011ללא כותרת1973שמן וקולאז' על בד80×120תירוש9000 דולר
2011ללא כותרת1968צבעי פסטל35×50מונטיפיורי1000 דולר
2011ללא כותרת1967שמן על בד74×60תירוש8500 דולר
2011ללא כותרת1967שמן על בד73×92תירוש9000 דולר
2011ללא כותרת1967שמן על בד73×73תירוש6000 דולר
2011ללא כותרת1967שמן על בד41×41תירוש6500 דולר
2011ללא כותרת1967מדיה מעורבת על בד81×65מצארט7400 דולר
2011ללא כותרת1964שמן על בד81×60תירוש8500 דולר
2011ללא כותרת1960שמן160×112תירוש38000 דולר
2011ללא כותרתשמן130×195תירוש28000 דולר
2011אילנה ורפי1972שמן75×73מצארט2800 דולר
2011אני צריך למלא את החלל יותר…1968עיפרון34×24מצארט740 דולר
2011אריחים הולנדיים1972שמן וקולאז' על בד80×120תירוש11000 דולר
2010ללא כותרת1988מדיה מעורבת על נייר43×48מונטיפיורי3600 דולר
2010ללא כותרת1986שמן124×122תירוש10000 דולר
2010ללא כותרת1978שמן80×100האמרסייט10000 דולר
2010ללא כותרת1975/78שמן וקולאז' על בד106×105תירוש8000 דולר
2010ללא כותרת1974-1980מדיה מעורבת על נייר61×44מונטיפיורי3000 דולר
2010ללא כותרת1972שמן74×93תירוש8500 דולר
2010ללא כותרת1968/71שמן וקולאז' על בד47×65תירוש5500 דולר
2010ללא כותרת1968שמן על בד73×73תירוש20000 דולר
2010ללא כותרת1968מדיה מעורבת25×22מונטיפיורי1500 דולר
2010ללא כותרת1967שמן על בד65×93תירוש11000 דולר
2010ללא כותרתעיפרון50×35תירוש1500 דולר
2010נוף עם מטוסים1966שמן על בד41×41מונטיפיורי7700 דולר
2010כלה וחתןשמן על בד73×50תירוש9500 דולר
2009ללא כותרת1979מדיה מעורבת91×122סות'ביס, ניו-יורק9000 דולר
2009ללא כותרת1968צבעי פסטל50×35מונטיפיורי2600 דולר
2009ללא כותרת1967שמן וקולאז' על בד92×60תירוש9600 דולר
2009ללא כותרת1967שמן על בד100×82תירוש10000 דולר
2009ללא כותרת1967מדיה מעורבת על נייר35×49מונטיפיורי1200 דולר
2009ללא כותרת1967גירי שמן55×46סות'ביס, ניו-יורק7500 דולר
2009ללא כותרתמדיה מעורבת על נייר50×35תירוש3400 דולר
2009ללא כותבת1968דיו11×14תירוש1100 דולר
2009אני אוהב אותךמדיה מעורבת על נייר34×49מונטיפיורי1250 דולר
2008עירוםדיו58×44תירוש10000 דולר
2008ללא כותרת1977מדיה מעורבת78×126כריסטי'ס, תל-אביב11000 דולר
2008ללא כותרת1973שמן121×79תירוש8000 דולר
2008ללא כותרת1972שמן על לוח עץ152×56תירוש10000 דולר
2008ללא כותרת1967שמן73×93כריסטי'ס, תל-אביב10000 דולר
2008ללא כותרת1967שמן55.2×46.4סות'ביס, ניו-יורק7000 דולר
2008ללא כותרת1963שמן על בד41×60תירוש10500 דולר
2008ללא כותרת1962שמן על בד41×55מונטיפיורי15000 דולר
2008ללא כותרת1962מדיה מעורבת על נייר69×49תירוש2400 דולר
2008ללא כותרתמדיה מעורבת39×52סות'ביס, ניו-יורק5000 דולר
2008ללא כותרתמדיה מעורבת על נייר44×61תירוש2200 דולר
2008לוח שנה1975רישום במדיה מעורבת98×59תירוש7500 דולר
2008יום הולדת 60מדיה מעורבת42×40תירוש1100 דולר
2007ללא כותרת1966שמן על בד38×47סות'ביס, ניו-יורק6000 דולר

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*