אביבה אורי (1922 – 1989)

אביבה אורי הייתה ציירת ורשמת ישראלית, שהתמקדה ברישום חופשי אקספרסיבי.

אביבה אורי נולדה בצפת להורים שעלו לארץ בשנת 1921. אביה של אורי שינה את שם משפחתו מן השם מילאר לשם ליכט, שבהמשך הפך לשם אורי. אמה של אורי נפטרה שלושה שבועות לאחר לידתה מזיהום בדם ומדלקת ריאות, ועד גיל 15 לא ידעה אביבה כלל על קיומה. בתחילה ניסה אביה לגדלה בכוחות עצמו, אך די מהר העביר אותה לבית אחותו, רופאת שיניים שהתגוררה בנצרת. מאוחר יותר חזרה אורי אל אביה, שהתחתן שנית עם חברתה הטובה של אחותו, ושלושתם עברו לגור בשכונת בורוכוב ברמת גן. גם דודתה עברה מנצרת לתל-אביב, בכדי להיות קרובה אל אורי.

אביבה אורי, "ללא כותרת", 1972, פנדה ופחם על נייר, 54x74 ס"מ

אביבה אורי, "ללא כותרת", 1972, פנדה ופחם על נייר, 54×74 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

אביבה אורי, עיפרון ופחם על נייר, 70x50 ס"מ

אביבה אורי, עיפרון ופחם על נייר, 70×50 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

אורי החלה ללמוד בגיל 14 בסמינר לבנות ע"ש לוינסקי, אך נמשכה לעולם האמנות. בגיל 17 הצטרפה לתקופה קצרה לגרעין בקיבוץ שדות ים, אולם נאלצה לחזור ולהשלים את שש שנות הלימודים בסמינר. שנה אחר כך הצטרפה לסטודיו למחול של גרטרוד קראוס בתל אביב. קראוס, שנחשבה ליוצרת אוונגרדית, צפתה באורי המדגימה לפניה קטע מחול והתרשמה. לזמן מה התמסרה אורי לריקוד ואף השתתפה בכמה הופעות של הלהקה הצעירה יותר שפעלה בסטודיו.

בגיל 19 פגשה את בעלה הראשון, משה לוין, שהיה מלטש יהלומים במקצועו. הוא היה מבוגר ממנה בשש שנים, וסיפק לה משענת. היא המשיכה ללמוד בסמינר לוינסקי ואפילו עבדה זמן מה כעוזרת לגננת, אך מרגע שנישאו, ב-1941, הפסיקה לעבוד, ובני הזוג עברו לגור במעונות העובדים שברחוב נחום בת"א, חדר שכור עם מטבח משותף לדיירים בבניין, ומאוחר יותר לדירת שני חדרים אותה קנה לה אביה.

המורה הפרטי הראשון של אורי לציור היה הצייר אהרן כהנא, ובשנת 1943 החלה ללמוד ציור בסטודיו של משה קסטל שהוביל לקשר רומנטי סוער בין השניים. כעבור כשנה החליטה ללמוד אצל מורה שלא יסכן את נישואיה. המורה שנבחר היה דוד הנדלר, שהיה מבוגר ממנה ב-20 שנה, נשוי ואב לשניים, נמוך קומה, עני מרוד ושחפן. בשנת 1947, למרות תחינות בעלה, לקחה אורי את בתה ועברה לחיות עם הנדלר ושני ילדיו בבית בבית ערבי נטוש בצפון העיר. הנדלר היה יוצא בבקרים למכור ציורים בלירה מדלת לדלת, ואורי הייתה הולכת לעיתים איתו. כשהלכו ברחוב הם עוררו תשומת לב. היא היתה יפהפייה שחורה, ואילו הוא היה קטן קומה, קשיש עם משקפיים וברט.

אביבה אורי, "ללא כותרת", פחם ועפרונות צבעוניים על נייר, 36x25 ס"מ

אביבה אורי, "ללא כותרת", פחם ועפרונות צבעוניים על נייר, 36×25 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור קודם: עזבון האמנית

לאחר כשנה וחצי הוחלט שבתה של אורי תעבור לגור אצל הוריה של אביבה ברמת גן, ומאותו רגע הפכו הביקורים של אביבה אצל הילדה להיות אקראיים, והיא טענה שהנדלר לא מתיר לה לצאת מן הבית. בתחילה עוד ביקרה אורי את בתה, אך מאוחר יותר כבר העדיפה להעלים את הבת, בתקווה שכך תישאר בת בלי גיל.

אורי והנדלר נפרדו בפעם הראשונה בראשית שנות ה-60. הנדלר הלך יום אחד למכולת פגוע, ובמקום לחזור הביתה נסע לפאריס. אורי צילצלה אליו, והוא חזר מיד מפויס ובשנת 1963 הם נישאו. אביבה עשתה ניסיונות התאבדות כל השנים, אך בכל פעם הנסיונות לא צלחו, אך החיים השפיעו על הנדלר, שיום אחד נשכב על המיטה והצהיר שיותר הוא לא קם. בתחילה אורי לא ייחסה לכך חשיבות, אבל הנדלר לא ירד עוד מהמיטה ותוך שנה וחצי לקה במחלת ניוון שרירים. אורי טיפלה בהנדלר עד מותו.

כחמש שנים לאחר שמת הנדלר, שקעה בדיכאון עמוק, והתאבדה בשנת 1989 בדירתה בתל אביב בשיא הקריירה שלה. לאחר יומיים שלא ענתה לטלפון, נפרצה הדירה, ואורי נמצאה מתה במיטתה. עשרות קופסאות ריקות של כדורי הרגעה נמצאו תחת המיטה. סביב גופה היו מונחים ספרי אמנות, ספר שירים של מרדכי גלדמן וכתב העת "פוליטיקה" שהוקדש לנשים.

אביבה אורי היא מודל לחיקוי לדור שלם של אמנים. היא הייתה אשה רבת מסתורין שהפכה למיתוס. אחד הדברים שזוהו במיוחד עם אורי הוא המראה המיוחד שלה. אורי נהגה לאפר את פניה בגוון לבן, מה שיצר ניגוד עם שיערה השחור (שהיה למעשה פאה), עם עיניה וגבותיה, אותם נהגה להכהות באמצעות צלליות, ועם שפתיה אותם צבעה באדום כהה. בכדי להעצים את הניגדו, נהגה אורי ללבוש בגדים שחורים גדולים ממידתה, וענדה מאסות של תכשיטי ענק, שרשראות עם חרוזים צבעוניים וטבעות כסף.

עבודתה של אורי

עבודותיה של אורי סובבות סביב קומפוזיציות מדוייקות אותן יצרה ברישום קווים אקספרסיבי ומורכב, עליו היא הוסיפה לעיתים כתמי צבע (בעיקר אדום). הקווים בעבודותיה מביעים רגשות עזים וסערות נפש תוך כדי שליטה מלאה בקו ובקומפוזיציה.

אביבה אורי, גיר שחור על נייר, 70x50 ס"מ

אביבה אורי, גיר שחור על נייר, 70×50 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בתחילת דרכה (שנות החמישים) התבססו רישומיה של אורי על נופים, פורטרטים ומראות, אך כבר אז היוו אלה רק בסיס לציוריה. אורי בחרה שלא לפנות אל דרך צבעי השמן והמים בה בחרו אנשי "אופקים חדשים", אלא בחרה ברישום בקו אינדיווידואלי על נייר באמצעות גירים שחורים, עיפרון ופחם. בשלהי שנות החמישים הפכו הנושאים בציוריה של אורי מפיגורטיביים למופשטים יותר ויותר, כשנושא הציור מופיע במעין "שפה" מרומזת בה נהגה לעשות שימוש, תוך שמירה על תחושה צורנית חזקה. הרכיבים בציוריה מופיעים כשיכבה על גבי שיכבה, מסתירים אלו את אלו. בצורה זו נוצרים ציורים בעלי יותר ממישור אחד, היוצרים תחושת עומק והיקף.

מתחילת דרכה ועד סוף שנות השישים היו עיקר ציוריה מבוססים על הצבעים השחור והלבן בלבד. הצבע השחור ברישומי הגיר שלה (בדרך כלל גירי שמן) עבה, סמיך ואפל, אפקט היוצר עומק אותו קשה ליצור באמצעות עיפרון או דיו. הקווים ברישומים מדוייקים ומכוונים היטב. לקראת סוף השישים (סביב שנת 1968) החלה אורי לעשות שימוש ביותר ויותר צבעים בהשפעת הפופ ארט, כולל שימוש בצבעי שמן ואקריליק על גבי בד, אולם המשיכה במקביל גם בעבודה עם הנייר כמדיום עיקרי. גם כאשר עשתה שימוש בצבע, בדרך כלל עדיין היה הגיר השחור הבסיס לציור.

פרסים מרכזיים

אביבה אורי זכתה בפרס דיזנגוף היוקרתי לשנת 1953.

סיכום הפרסים:

  • פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1953
  • פרס סנדברג לאמנות, מוזיאון ישראל, 1976
  • פרס לאה פורת, קרן התרבות והאמנות, 1985
  • פרס יצירה, קרן התרבות אמריקה-ישראל, 1986
  • פרס ההסתדרות לאמנות, 1989
  • פרס גוטמן, 1989

מקורות מידע

  • "גזית", כרך י"ד, חוברת ט-י, עמ' 27

תערוכות יחיד מרכזיות

שנה שם התערוכה מקום עיר אוצר
1949 אביבה אורי גלריה כ"ץ תל-אביב
1952 תערוכה משותפת עם דוד הנדלר בית האמנים ירושלים
1957 תערוכת יחיד – 37 רישומים מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב אויגן קולב (מנהל המוזיאון) ויונה פישר
1960 18 רישומים גלריה רינה ירושלים
1968 25 ציורי אקריליק ושמן על בד גלריה גורדון תל-אביב
1971 רטרוספקטיבה – 15 שנות יצירה מוזיאון ישראל ירושלים יונה פישר
1977 תערוכת יחיד מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב שרה בריטברג-סמל
1987 גלריה בוגרשוב תל-אביב
1989 ציורים 1952-1989 בית האמנים ירושלים
1989 ציורים 1952-1989 גלריית קיבוץ כברי קיבוץ כברי
2002 רטרוספקטיבה המשכן לאמנות עין חרוד גליה בר-אור

תערוכות קבוצתיות בחו"ל:

שנה שם מקום עיר מדינה
1959 הביאנלה של הצעירים פריז צרפת
1960 נציגת ישראל לביאנלה של ונציה ונציה איטליה
1983 נציגת ישראל לביאנלה ה-17 בסאו-פאולו סאו-פאולו ברזיל

תערוכות קבוצתיות מרכזיות:

שנה שם התערוכה מקום עיר אוצר/ת התערוכה
1961 אמנות חדישה בישראל מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב
1965 מגמות בציור הישראלי מוזיאון ישראל ירושלים
1980 אמני רישום מוזיאון ישראל ירושלים
1980 ג' אמנים גלריה גימל תל-אביב

מכירות מרכזיות (מחיר פטיש)

שנת מכירה שם היצירה שנה מדיום גודל בית מכירות מחיר מכירה (מחיר פטיש)
2015 ראשים 1971 מדיה מעורבת 70×50 מונטיפיורי 1000 דולר
2015 נוף 1957 פחם על נייר 50×34 מונטיפיורי 4400 דולר
2015 ללא כותרת 1973 פחם על נייר 75×57 תירוש 1900 דולר
2015 ללא כותרת 1972 פחם 54×63 תירוש 3650 דולר
2015 ללא כותרת שמן 46×55 תירוש 6500 דולר
2015 ללא כותרת פחם 70×49 תירוש 4000 דולר
2015 ללא כותרת מדיה מעורבת 100×80 תירוש 3400 דולר
2015 ללא כותרת גירי שמן 107×62 תירוש 4400 דולר
2015 ללא כותרת גירי שמן על נייר 80×70 תירוש 7000 דולר
2015 ללא כותרת גירי שמן על נייר 68×50 תירוש 1600 דולר
2015 ללא כותרת גירי שמן על נייר 50×58 תירוש 3000 דולר
2015 ללא כותרת אקוורל וגואש" 150×100 תירוש 5500 דולר
2015 ללא כותרת גירים צבעוניים על נייר" 50×70 תירוש 2600 דולר
2015 דיוקן דוד הנדלר 1976 דיו על נייר 25×21 תירוש 1300 דולר
2015 ונוס שמן 162×97 תירוש 56000 דולר
2014 ללא כותרת שמן ואקריליק על בד" 200×200 סות'ביס, ניו-יורק 25000 דולר
2014 ללא כותרת פחם 46×35 מונטיפיורי 1400 דולר
2014 Abstract 1997 מדיה מעורבת על נייר 80×69 מצארט 3000 דולר
2014 נוף 1975 גירי שמן על נייר 77×70 תירוש 3600 דולר
2014 ללא כותרת 1989 גירי שמן על נייר 151×101 תירוש 8500 דולר
2014 ללא כותרת 1985 שמן 150×100 תירוש 15000 דולר
2014 ללא כותרת 1985 רישום 70×87 תירוש 3200 דולר
2014 ללא כותרת 1985 רישום במדיה מעורבת 150×100 תירוש 8500 דולר
2014 ללא כותרת 1984 מדיה מעורבת על נייר 76×56 מונטיפיורי 3000 דולר
2014 ללא כותרת 1974 גירי שמן על נייר 76×55 תירוש 7500 דולר
2014 ללא כותרת 1973 פחם על נייר 75×56 מונטיפיורי 2000 דולר
2014 ללא כותרת 1973 גרפיט על נייר 85×68 תירוש 2800 דולר
2014 ללא כותרת 1970 שמן על בד 60×80 מצארט 7000 דולר
2014 ללא כותרת 1969 עפרון על נייר 34×33 מונטיפיורי 2000 דולר
2014 ללא כותרת שמן על בד 46×55 מצארט 6000 דולר
2014 ללא כותרת רישום 148×100 תירוש 4400 דולר
2014 ללא כותרת דיו 70×78 תירוש 4000 דולר
2014 ללא כותרת גירי שמן על נייר 55×45 תירוש 4700 דולר
2014 ללא כותרת אקוורל ועיפרון על נייר 39×33 מונטיפיורי 2200 דולר
2014 רקוויים לציפור 1977 גירי שמן 70×82 תירוש 6500 דולר
2014 פרח פחם 50×35 תירוש 3800 דולר
2014 בין שתי מלחמות מדיה מעורבת 70×120 מונטיפיורי 5500 דולר
2013 ללא כותרת 1982 גירי שמן 151×100 תירוש 10000 דולר
2013 ללא כותרת 1970 אקוורל 50×54 תירוש 3600 דולר
2013 ללא כותרת 1968 שמן על בד 55×46 מונטיפיורי 3800 דולר
2013 ללא כותרת שמן 92×41 תירוש 8500 דולר
2013 ללא כותרת פחם 48×68 מצארט 2300 דולר
2013 ללא כותרת פחם על נייר 56×76 תירוש 3800 דולר
2013 ללא כותרת מדיה מעורבת 79×56 תירוש 6200 דולר
2013 ללא כותרת מדיה מעורבת 76×56 תירוש 1500 דולר
2013 ללא כותרת גירי שמן 55×63 תירוש 4400 דולר
2013 ללא כותרת גירי שמן 150×101 תירוש 9700 דולר
2013 ללא כותרת גירי שמן על נייר 56×68 תירוש 3200 דולר
2013 ללא כותרת גירי שמן על נייר 48×63 תירוש 2800 דולר
2013 ללא כותרת אקוורל 151×101 תירוש 4400 דולר
2013 העתיד מדיה מעורבת על נייר 149×101 קדם 12000 דולר
2013 מחווה לארוך 1975 פחם 56×64 מצארט 3600 דולר
2013 ללא כותרת 1959 מדיה מעורבת על בד 73×60 מצארט 17300 דולר
2012 עירום מדיה מעורבת על נייר 69×71 תירוש 8000 דולר
2012 עירום גירי שמן 50×48 תירוש 6500 דולר
2012 ללא כותרת 1986 מדיה מעורבת 151×101 תירוש 16000 דולר
2012 ללא כותרת 1984 גירי שמן 150×100 תירוש 10000 דולר
2012 ללא כותרת 1968 שמן 100×73 תירוש 18000 דולר
2012 ללא כותרת שמן 81×100 תירוש 13000 דולר
2012 ללא כותרת עפרון על נייר 38×34 קדם 2800 דולר
2012 ללא כותרת הדפס משי 65×50 מונטיפיורי 300 דולר
2012 ללא כותרת דיו 54×50 תירוש 6500 דולר
2012 ללא כותרת גירי שמן על נייר 68×49 תירוש 4800 דולר
2012 ללא כותרת גירי שמן על נייר 68×49 תירוש 4200 דולר
2012 בקירקס 1958 עפרון על נייר 49×35 תירוש 15000 דולר
2011 ללא כותרת 1984 צבעי גואש 151×102 תירוש 12000 דולר
2011 ללא כותרת 1984 צבעי גואש 120×70 תירוש 11000 דולר
2011 ללא כותרת 1981 טמפרה 54×70 תירוש 3400 דולר
2011 ללא כותרת 1966 קולאז' על נייר 47×65 תירוש 2500 דולר
2011 ללא כותרת פחם 50×59 מונטיפיורי 2750 דולר
2011 ללא כותרת טמפרה 36×33 תירוש 5000 דולר
2011 ללא כותרת גירי שמן על נייר 56×61 תירוש 3400 דולר
2011 אישה בחדר שמן על בד 41×33 תירוש 6000 דולר
2011 נתיב הנפילה של ניוטון מדיה מעורבת על נייר 50×57 מונטיפיורי 3000 דולר
2011 18 קאראט גירי שמן 53×50 תירוש 4000 דולר
2010 ללא כותרת 1965 שמן על בד 100×100 האמרסייט 7100 דולר
2010 גבולות המודעות פחם 72×81 האמרסייט 2700 דולר
2010 תפנים עם חלון פתוח שמן על בד 41×33 האמרסייט 3450 דולר

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*