משה מוקדי (1902 – 1975)

משה מוקדי הוא מיוצרי הזרם האקספרסיוניסטי באמנות הארץ-ישראלית, ואחד מראשוני האמנים הישראלים שעסקו בציור המודרני בכלל ובציור המופשט בפרט.

ביוגרפיה

משה מוקדי נולד בשם משה ברנדשטטר בעיירה טארנוב שבגליציה למשפחה יהודית מיוחסת. את השכלתו האמנותית החל כשהיה בן 12, כאשר נשלח על-ידי משפחתו אל ווינה, שם למד אצל לזר קרסטין, ושם במקביל גם למד מוסיקה והשתלם בנגינה בפסנתר. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה עבר מוקדי לעיר ציריך, שם המשיך בלימודי הציור והמוסיקה. בשנת 1920 עלה מוקדי לארץ עם משפחתו, והתיישב בתחילה בתל-אביב, ובהמשך עברה המשפחה לחיפה. לאחר עלייתו לאחר החליט מוקדי לנטוש את עולם המוסיקה, ולהתרכז בעולם האמנות. כשהיה בחיפה פגש את הצייר מנחם שמי (שמיט) שהשפיע רבות על ציוריו בהמשך. בין השנים 1922 ל-1923 הוא חזר לוינה בכדי להמשיך בלימודי הציור באקדמיה לאמנות.

משה מוקדי, שמן על קרטון מוצמד לעץ לבוד, 35x50 ס"מ
משה מוקדי, שמן על קרטון מוצמד לעץ לבוד, 35×50 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ
משה מוקדי, שמן על עץ, 32x15 ס"מ
משה מוקדי, שמן על עץ, 32×15 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

בין השנים 1927 ל-1932 חי ועבד מוקדי בפריז, שם הכיר את הציור הצרפתי מקרוב עד שחזר לארץ. לאחר שחזר לארץ לימד ציור בירושלים בין השנים 1933 ל-1935. בין השנים 1950 ל-1952 מונה מוקדי להיות המנהל הראשון במדור לאמנות במשרד החינוך והתרבות. בשנים 1952 עד 1965 שימוש מוקדי כמנהל הראשון של מכון אבני לציור ופיסול בתל אביב. בין השנים 1934 ל-1958 הרבה מוקדי לעצב תפאורות למחזות שהועלו בארץ, בעיקר בתיאטראות “הבימה”, “אוהל” ו”הקאמרי”. מוקדי היה ממייסדי כפר האמנים עין הוד, שם גר באופן קבוע משנת 1965 ועד למותו.

אודות יצירתו של משה מוקדי

בתחילת דרכו התרכז מוקדי בעיקר בציור נופי הארץ ואנשיה תוך דגש על פלטת הצבעים המיוחדת שלה.

משה מוקדי, "דמויות", 1935, שמן על קרטון, 25x31 ס"מ
משה מוקדי, “דמויות”, 1935, שמן על קרטון, 25×31 ס”מ
ספרות: Die Kunst Der Juden, Cecil Roth, 1964 (עמ’ 193 מצולם)
מקור: אוסף אורן שץ
משה מוקדי, "נערה", שמן על קרטון, 20x23 ס"מ
משה מוקדי, “נערה”, שמן על קרטון, 20×23 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

לאחר שחזר מפריז, השתנה סגנון הציור שלו בהשפעת ציירי אסכולת פריז (ובהשפעת ציוריו של סוטין במיוחד) לאקספרסיוניזם פיגורטיבי קודר המבוסס על עיוות דמויות אדם ונוף, ושימוש בצבעים כהים, סמיכים ומאופקים בכדי להעצים את חוויית הצפייה ביצירה. האנשים בציוריו היו צנומים, עיניהם גדולות ואבודות, והם כאילו הולכים לאיבוד ונטמעים בתוך הרקע.

בתחילת שנות החמישים החלו הצבעים בעבודותיו להתבהר, ותנועות הציור שלו הפכו לחסכוניות ופשוטות יותר על סף ההפשטה, אך הוא לא עבר את הגבול אל המופשט המלא. דמויות האדם המשיכו לאכלס את ציוריו, והן המשך ישיר של הדמויות אותן צייר בתחילת דרכו.

בסוף שנות ה-50 הפכו ציוריו של מוקדי למופשטים יותר ויותר, עד כדי הפשטה מלאה, כשיצירתו מתאפיינת בצבעים קלים ובהירים יותר, תוך שימוש בפחות צבעים ויותר גוונים. בשנים אלה מוקדי התמקד בצורות וכתמים היוצרים קומפוזיציה על הבד, אך מבקריו יטענו כי בשנים אלו איבדו ציוריו את הרגש הפיוטי שאיפיין אותו בתחילת דרכו.

משה מוקדי, שמן על עץ, 15x17 ס"מ
משה מוקדי, שמן על עץ, 15×17 ס”מ
מקור: אוסף אורן שץ

בסוף שנות השישים ובשנות השבעים החל מוקדי להשאיר חלקים חשופים גדולים יותר של לובן הבד סביב לכתמי הצבע.

ד”ר חיים גמזו אמר על משה מוקדי בראשית שנות החמישים: “מוקדי הוא עתה אחד הציירים המעטים בארץ, אשר עליהם אפשר לומר, כי כבר יש להם סגנון אישי”.

פרסים מרכזיים

משה מוקדי זכה בפרס דיזינגוף היוקרתי שלוש פעמים (1937, 1942 ו-1950).

מקורות מידע

  • גזית, כרך י’, 1948′ ז’-ח’, עמ’ 25-32.

ספרות

משה מוקדי
משה מוקדי
בעריכת ג. תדמור
מתוך סידרת “אמנים ישראלים”
הוצאת הקיבוץ המאוחד ובית הוצאה כתר 1984

תערוכות יחיד

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת
1932מוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1933בית הנכות הלאומי “בצלאל”ירושלים
1937בית הנכות הלאומי “בצלאל”ירושלים
1939מוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1949בית הנכות הלאומי “בצלאל”ירושלים
1949מוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1951משה מוקדיגלריה מקראתל-אביב
1954יצירות מן השנים 1952-1954מוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
195830 שנות ציורמוזיאון תל אביב לאמנותתל-אביב
1962מוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1968גלריה לאמנות חדשהיפו
1972רטרוספקטיבהמוזיאון חיפהחיפה
1972רטרוספקטיבההמשכן לאמנותעין-חרוד
1982תערוכה לרגל 80 שנה למוקדיגלריה עין-הודעין-הוד
1982תערוכה רטרוספקטיביתגלריה לייוויקתל-אביבצבי נועם
1986להשתחרר מן המשא ולהתחיל פשוט לשירמוזיאון ינקו-דאדאעין-הודיהודית שן-דר
1999לצייר רק כמו שאני רואה: משה מוקדי – רטרוספקטיבהמוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביבאירית הדר
2009ציורים מעזבון האמןהמשכן לאמנותעין-חרוד
2010רטרוספקטיבהגלריה גורדוןתל-אביבאמון יריב

תערוכות קבוצתיות מרכזיות

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת התערוכה
1971האקספסיוניזם הארצישראלי בשנות ה-30מוזיאון ישראלירושליםיונה פישר

תערוכות בחו”ל

שנהתערוכהמקוםעירמדינה
1952נציג ישראל לביאנלה של ונציהונציהאיטליה
19537 אמנים ישראליםגלריה אולברייטבופאלו, ניו יורקארצות הברית
1953תערוכת ציירי ישראלהמוזיאון לאמנות חדישהבוסטוןארצות הברית
1955הביאנלה השלישית של סאו פאולוסאו פאולוברזיל
1958נציג ישראל לביאנלה של ונציהונציהאיטליה

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*