יורם קניוק (1930 – 2013)

יורם קניוק, יורם קניוק, "תרנגול", 1954, שמן על בד, 50x60 ס"מ מקור: אוסף אורן שץ

יורם קניוק נולד בתל-אביב, בשכונת קריית מאיר, ולאחר מכן ברחוב בן יהודה. אביו היה מזכירו האישי של ראש עריית תל-אביב מאיר דיזנגוף, וממייסדי כפר-הילדים גבעת-המורה. בהמשך התמנה אביו להיות מנהלו האדמיניסטרטיבי הראשון של מוזיאון תל-אביב לאמנות.

יורם קניוק, שמן על בד, 50x76 ס"מ
יורם קניוק, שמן על בד, 50×76 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ
מקור קודם: גלריה פייגל (Feigl Gallery), ניו-יורק (מדבקת הגלריה מאחור עם שם הציור)

קניוק למד ב"תיכון חדש", אך בגיל 17 החליט לפרוש מלימודיו, ולהצטרף אל שורות הפלמ"ח, שם שירת במסגרת הפלוגה הימית (פלי"ם) בקיסריה. הוא השתתף במספר קרבות במהלך מלחמת העצמאות, כולל בקרב על נבי סמואל כחייל בגדוד הפורצים של חטיבת הראל, ובקרב על גבעת הרדאר, שם התהפכו המשוריינים בהם נסעו חיילי הגדוד, והלוחמים נפצעו. מפקד הפלוגה, מיכה פרי, עזב את המקום במטרה להזעיק עזרה, אך קניוק ולבריו חשבו שהוא ברח והפקיר אותם לגורלם. בהמשך השתתף בקרב על מנזר סן סימון, ובמהלך הקרב על הר ציון נפצע. לאחר שהחלים, השתתף בהפלגה של אניית המעפילים פאן יורק שהביאה ניצולי שואה מאירופה.

לאחר תום המלחמה החל קניוק בלימודי ציור ב"סטודיה" של שטרייכמן וסטימצקי בתל אביב. ב-1949 החל ללמוד במחלקה לגרפיקה שימושית ב"בצלאל החדש", שם למד במשך שנה, וגר במנזר "טליתא קומי" ששימש גם כאכסניה לסטודנטים. שלאחריה נסע בעידודו של מרדכי ארדון לשנה של לימודי אמנות בפריז ב"בוז-אר".

בשנת 1951 נסע קניוק לארצות הברית, שם עבד עם האמן האמריקאי הנודע וילם דה קונינג. בתקופה זו עשה דברים רבים: הוא הציג מספר פעמים בגלריה פייגל בניו-יורק, מכר מעל 50 ציורים, הוא היה ימאי על אוניות שהפלוגו לקנדה ולניו-יורק, הוא השתתף בחיפושי זהב במקסיקו, חיפושי יהלומים בגואטמלה ועוד. בשנת 1957 צייר על קירות מועדון הלילה "צבר" בניו-יורק ציורים על נושאים מזרחיים.

לקראת סוף שנות החמישים, בזמן שחי עדיין בארצות הברית, החליט קניוק לעזוב בצורה מוחלטת את עולם הציור, ולהתמסר לכתיבה בלבד, זאת למרות שנחשב לאחד הציירים החדשים המעניינים באותה תקופה.

בשנת 1961 הוציא קניוק את ספרו הראשון "אקרופיל" בניו-יורק, ולאחר הוצאתו חזר לגור בארץ. הוא התחתן עם אישה נוצרית אמריקאית, ובהמשך היה לו גם קשר רומנטי עם המשוררת יונה וולך.

יורם קניוק, "תרנגול", 1954, שמן על בד, 50x60 ס"מ
יורם קניוק, "תרנגול", 1954, שמן על בד, 50×60 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בשנת 2011 ביקש קניוק לשנות את סעיף הדת ברישום שלו במנהל האוכלוסין מ"יהודי" ל"חסר דת", לאחר שנכדו נרשם ככזה, ובית המשפט קבע שיש לקבל את בקשתו.

לאחר מותו תרם קניוק את גופתו למדע.

אודות ציוריו של יורם קניוק

ציוריו של קניוק נבעו מן העולם הסמלי תוך יניקה מעולם המיסטיקה וההיסטוריה היהודיים. הסגנון שלו אקספרסיוניסטי, תוך הנחת שכבות צבע עבות אלה על אלה, והפרדה של משטחי הצבע בקווים מפרידים עבים. הציורים עמוסים באנרגיה, אך מצד שני ממושמעים לקומפוזיציה של הצייר.

על ציוריו חתם קניוק בשם "Yoram" בלבד.

תערוכות יחיד מרכזיות

שנה שם התערוכה מקום עיר
1952 גלריה פייגל ניו-יורק, ארצות-הברית
1953 גלריה פייגל ניו-יורק, ארצות-הברית
1955 21 ציורים ו-12 רישומים מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב
1955 38 ציורים מוזיאון בצלאל ירושלים
1958 ציורים אחרונים גלריה פייגל ניו-יורק, ארצות-הברית

תערוכות קבוצתיות מרכזיות

שנה שם התערוכה מקום עיר
1948 תערוכת ציירים חיילים מקרא סטודיו תל-אביב

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*