איזידור אשהיים (1891 – 1968)

איזידור אַשהיים היה אמן ישראלי יליד גרמניה, מורה לציור וממנהלי האקדמיה לאמנות בצלאל.

אשהיים נולד בעיירה מרגונין (Margonin) שבפרובינציית פוזן, ממלכת פרוסיה, הקיסרות הגרמנית (כיום בפולין), למשפחה דתית שומרת מסורת. בתחילה נועד להיות סוחר, אך במהרה החליט, נגד רצונה של משפחתו, כי ברצונו להיות צייר.

את לימודי האמנות שלו החל אשהיים בין השנים 1919 ל-1923 באקדמיה לאמנות בברסלאו (Staatliche Akademie für Kunst und Kunstgewerbe Breslau), שם למד אצל אוטו מילר (Mueller) האמן האקספרסיוניסט הגרמני הנודע (שהיה בהמשך גם ידידו הקרוב), ופרידריק פאוטש (Fryderyk Pautsch). עם סיום לימודיו נסע לצרפת ואיטליה בכדי להשתלם בציור. מ-1925 התקבל כחבר באגודת האמנים בשלזיה.

איזידור אשהיים, "עכו", 1965, שמן על בד, 60x54 ס"מ

איזידור אשהיים, "עכו", 1965, שמן על בד, 60×54 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

איזידור אשהיים, "רחוב בצפת", שמן על בד, 65x56 ס"מ

איזידור אשהיים, "רחוב בצפת", שמן על בד, 65×56 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

עם עליית הנאצים לשלטון ב-1933 נאסר עליו לצייר ולהציג את עבודתו, והוא החל לעבוד כמורה בבית ספר יהודי. בשנת 1939 הצליח לצאת מגרמניה, ובשנת 1940 ניסה להיכנס לארץ ישראל באניית מעפילים, אך נתפס על ידי הבריטים, ונכלא במחנה המעצר בעתלית למשך שבעה חודשים. במהלך תקופת מעצרו לימד אשהיים את חבריו העצירים ציור, ואף קיבל מהבריטים יריעות ברזנט מהן בנה אוהל בו הציג את יצירותיו.

בשנת 1944 עבר אשהיים לגור בירושלים והחל לעבוד כמורה לרישום בבצלאל, ובשנת 1960 מונה כמנהל בצלאל, תפקיד שמילא עד שנת 1961. הוא המשיך ללמד במוסד עד 1964, והיה מורם של רבים ובולטים מאמני ישראל.

אודות עבודותיו של איזידור אשהיים

מרבית יצירותיו המוקדמות של אשהיים נשארו בגרמניה ואבדו. עבודותיו של אשהיים הושפעו רבות מן האקספרסיוניזם הגרמני של תחילת המאה ה-20, אך עבודותיו הוגדרו לרוב כעבודות "אקספרסיוניזם מתון". אשהיים צייר ציורים פיגורטיביים בהם השתמש בטבע או באדם שלפניו כנקודת מוצא להבעה רגשית, שממנה נובעת היצירה, אך לא נסחף אל העיוות המוגזם של הצורה המאפיין את האקספרסיוניזם הנוקשה.

נושאי הציור העיקריים של אשהיים היו ציורי נוף המתאפיינים באווירה רוחנית עם נימה של מיסטיקה, וציורי פורטרט עזי הבעה. אשהיים השתמש בטכניקות מגוונות, אך היה קודם כל אמן רישום יסודי, בעל קו עדין ומלא הבעה. הרישום היה היסוד עליו הוסיף אשהיים רכיבים נוספים, כגון צבעי שמן, אקוורל ותחריטים. על ציורי הנוף שלו אמר אשהיים: "עליך לחלום את הנוף שלפניך, וליצור אותו מחדש"

איזידור אשהיים, "נוף צפת", 1949, אקוורל ודיו על נייר, 41x53 ס"מ

איזידור אשהיים, "נוף צפת", 1949, אקוורל ודיו על נייר, 41×53 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

בשנות הארבעים השתמש אשהיים בציוריו בעיקר בצבעים כהים וקודרים בסגנון הציור האירופי של שנות העשרים. בהמשך הפכו ציוריו, בהשפעת השמש הישראלית, למלאי צבע זוהר וברק.

פרסים מרכזיים

איזידור אשהיים זכה בפרס דיזנגוף היוקרתי לשנת 1952.

סיכום הפרסים:

  • פרס רום, 1933
  • פרס דיזנגוף, עיריית תל-אביב, 1952
  • פרס עיריית ירושלים לאמנות, 1955

תערוכות מרכזיות

שנהשם התערוכהמקוםעיר
1955רישומיםבית האמניםחיפה
195743 ליטוגרפיותמוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1966רישומים והדפסיםמוזיאון ישראלירושלים
1966רטרוספקטיבהמוזיאון ישראלירושלים
1969תערוכת זיכרוןבית האמניםירושלים
1970תערוכת זיכרוןבית יד לבניםפתח-תקווה
1974תערוכת זיכרוןהגלריה הקטנהירושלים

תערוכות יחיד בחו"ל:

שנהשם התערוכהמקוםעירמדינה
1968שרלוטנבורגברליןגרמניה

תערוכות קבוצתיות מרכזיות:

שנהשם התערוכהמקוםעיר
1953תערוכת פתיחת הגלריהגלריה צ'מרינסקיתל-אביב
1958עשר שנות ציור ישראלימוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1965תערוכת פתיחת הגלריההגלריה הירושלמית לאמנותירושלים
1965תערוכת הרישומיםהמוזיאון לאמנות חדישהחיפה
1985ציור אקספרסיוניסטי בירושלים 1930-1955גלריה נורהירושלים

תערוכות קבוצתיות בחו"ל:

שנהשם התערוכהמקוםעירמדינה
1956ביאנקו-נרולוגאנושוויץ
1956תערוכת ציירים ישראליםהמוזיאון לאמנויותמונטריאולקנדה
1957תערוכת 22 ציירים ישראליםהמוזיאון הלאומיקייפטאוןדרום אפריקה
1958מציג ישראל לביאנלה ה-28 של ונציהונציהאיטליה
1958מבחר הציור הישראלי החדש – 15 אמניםאולם מועצת האמנות הבריטיתלונדוןאנגליה
1958תערוכת הציור הישראליאוסלונורווגיה
1959ביאנלה לגרפיקהלובליאנהיוגוסלביה
1960ביאנלה לגרפיקהטוקיויפן
1964עיריית ברליןברליןגרמניה
1966אגודת חובבי אמנותקאסלגרמניה

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*