אהרון מסג (1942 – 2018)

אהרון מסג, אהרון מסג, "ציפורים", שמן על בד, 35x31 ס"מ מקור: אוסף אורן שץ

ביוגרפיה

אהרון מסג נולד בעיר בגדאד שבעירק בשם אהרון מורד. מסג עלה לארץ בשנת 1951 כשהיה בן 11. כבר מגיל צעיר החל לצייר, אך מעולם לא למד אמנות במסגרת מסודרת.

למרות שהמקום הטבעי לצייר הינו במרכז הארץ, בחר מסג לחיות חיי פרישות הרחק מהעיר הגדולה, ביחד עם אשתו, המשוררת סבינה מסג, שעלתה לארץ מבולגריה. לאורך שלושים שנה גר הזוג בישוב חמד, שם גידלו ירקות אורגניים, תרנגולות ועיזים, והתקיימו ממה שגידלו. לזוג היה בנוסף גם בית בצפת העתיקה בשכונת המקובלים, בו שהו חלק מן הזמן. כאשר האזור של חמד הפך לרועש ומרכזי מדי, החליטו השניים לעבור בשנת 1995 אל הישוב כליל שבגליל המערבי.

אז עבר מסג אירוע מוחי, והתקשה לתפקד. הוא עבר תקופות של דיכאון, והזוג שכר בית בתל-אביב כדי לעודד את רוחו, אך ללא הועיל. בסופו של דבר מסג החליט לחזור לבד אל כליל, וסבינה שכרה דירה בקיבוץ גינוסר. כעבור שנתיים התדרדר מצבו של מסג, וסבינה הגיעה לכליל לסייע לו. לאחר שהתייצב מצבו של מסג, עד כדי שהוא אף חזר לצייר, עבר הזוג אל קיבוץ גינוסר, שם הם קיבלו את הבית בו חי יגאל אלון, שנשאר בדיוק כפי שהיה בזמן שאלון חי בו.

אהרון מסג, "ציפורים", שמן על בד, 35x31 ס"מ
אהרון מסג, "ציפורים", שמן על בד, 35×31 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

אודות יצירתו של אהרון מסג

בסוף שנות ה-60 ובמהלך שנות השבעים התמקדה יצירתו של מסג בדמויות שנלקחו מן החיים בכפר ומן הדמיון, שלבשו ופשטו צורות שונות. הדמויות היו לעיתים דמויות בני אדם, ולעיתים רבות ציפורים, דגים ודמויות נאיביות אחרות. הדמויות צויירו כשהן סגורות בקווי מתאר חריפים, שלעיתים התנגשו ואף פרצו אלו לתוך אלו. הדמויות צויירו בדרך כלל על רקע של ריבועים צבעוניים בגוונים חמים של צבעים טהורים. שכבות הצבע היו עבות, ונעשו בסכין, כאשר לאחר מכן מסג עבר וחרט אל תוך הצבע בכדי לשוות לו עומק. אמנם בדמויות של מסג יש נאיביות מסויימת, אך אין מדובר בנאיביות מוקצנת. על ציוריו אלה אמר מסג כי הוא נוהג להסתגר ולצייר את חזיונותיו. עוד אמר כי חשיבות הנושא אצלו היא משנית, ונקודת המוצא שלו היא הכתם הצבעוני.

בסוף שנות ה-70 החלה הפרימיטיביות להעלם מציוריו של מסג, והצבעוניות הדחוסה פינתה את מקומה לאווירה מונוכרומטית יותר, אך הדינמיות של משיכות המכחול והצבע לא קטנה, אלא אך גדלה. מסג הרבה לצייר את נופי הקיבוצים והכפרים של הגליל, ובמיוחד את בתי ראש פינה וגינוסר, כאשר הדקלים של הקיבוץ ופרחיו ממלאים את המרווחים בין ולצד הבתים.

על מסג כתב בשנת 1979 יגאל צלמונה: "…צייר מן הרציניים באמני הדור הזה".

תערוכות יחיד מרכזיות

שנה שם התערוכה מקום עיר אוצר/ת
1966 גלריה ז'אן תירוש יפו
1967 גלריה אנגל ירושלים
1972 37 עבודות גלריה ליוויק תל-אביב
1975 מוזיאון תל-אביב לאמנות תל-אביב חיים גמזו
1979 גלריה גורדון תל-אביב
1984 גלריה גורדון תל-אביב
1985 גלריה גורדון תל-אביב
1990 גלריה גורדון תל-אביב
1995 גלריה גורדון תל-אביב
2001 גלריה גורדון תל-אביב
2005 בקצה המחשבה המוזיאון הפתוח תפן רותי אופק
2005 בקצה המחשבה המוזיאון הפתוח עומר רותי אופק

2 תגובות על אהרון מסג (1942 – 2018)

  1. נסים צמלכי // דצמבר 29, 2018 um 16:32 // הגב

    איפה אפשר לראות את ציורו של מסג

  2. סימון רונן // אוגוסט 27, 2022 um 11:27 // הגב

    תהייה נחמתך בהמשך עשייתך בדרכך המיוחדת. ביום האחרון של כל חג שבועות אשתדל לזכור שתמר ניפרדה מהעולם כי זו בחרירתה. יהיה זכרה ברוך

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*