רפאל מוהר (1906 – 1962)

רפאל מוהר, רפאל מוהר, "נמל תל-אביב", 1939, שמן על עץ, 48x58 ס"מ. מקור: אוסף אורן שץ תערוכה: "האקספרסיוניזם הארצישראלי משנות השלושים וקשריו עם אסכולת פאריז", 1972, מוזיאון ישראל, ירושלים. אוצר: יונה פישר

רפאל מוהר נולד ליד העיר קרקוב בפולין למשפחה ציונית. ליום הולדתו החמישי קיבל במתנה קופסת צבעים והחל לצייר. בבוקר למד גמרא, ובערב צייר וורדים שהיו חביבים עליו.

רפאל מוהר, "נמל תל-אביב", 1939, שמן על עץ, 48x58 ס"מ.

רפאל מוהר, "נמל תל-אביב", 1939, שמן על עץ, 48×58 ס"מ.
מקור: אוסף אורן שץ
תערוכה: "האקספרסיוניזם הארצישראלי משנות השלושים וקשריו עם אסכולת פאריז", 1972, מוזיאון ישראל, ירושלים. אוצר: יונה פישר

רפאל מוהר, "פריז", 1948, שמן על בד, 42x34 ס"מ

רפאל מוהר, "פריז", 1948, שמן על בד, 42×34 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

מוהר החל ללמוד בדיסלדורף. בשנת 1925 עבר לאנטוורפן, שם למד לאהוב את הים ואת הספינות, ושם למד ציור במשך שלוש שנים בשיעורי ערב באקדמיה הממלכתית לאמנות.

מוהר עלה ארצה ב-1929 והשתקע בחיפה. בשנותיו הראשונות בארץ עברו עליו משברים כלכליים עת עבד כפועל בפרדס וכפועל בניין. בהמשך התפרנס כמורה לציור בבתי ספר בטבריה ובחיפה.

בשנת 1948, עם תום מלחמת העצמאות, נסע מוהר להשתלמות בת ארבע שנים בפריז, ולמד רישום באקדמיה חופשית במונמרטר. לאחר שחזר לארץ, השתקע בתחילה בבית שערים, אך בהמשך חזר לחיפה. מוהר נהג להעביר קורסי ציור בסטודיו שלו, ואף עסק בכתיבת סיפורי ילדים.

בשנת 1960 הוזמן מוהר על ידי מועדון האמנות שליד עיריית אנטוורפן להציג שתי תערוכות יחיד, אחת באנטוורפן ואחת בבריסל, וממשלת בלגיה אף רכשה את אחד מציוריו עבור מוזיאון "לה לוביאר". בזמן ששהה באירופה, צייר גם ציור קיר גדול על קירות משרדי "שוהם" במארסיי.

רפאל מוהר, "דייג", 1957, טוש ואקוורל על נייר, 29x43 ס"מ

רפאל מוהר, "דייג", 1957, טוש ואקוורל על נייר, 29×43 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

רפאל מוהר, "דמות בנמל", 1958, גואש על קרטון, 59x32 ס"מ

רפאל מוהר, "דמות בנמל", 1958, גואש על קרטון, 59×32 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

אודות עבודותיו של רפאל מוהר

בתחילת דרכו היו ציוריו מושפעים בעיקר מן הציור האימפרסיוניסטי, אך לאחר ביקור באירופה, ובעיקר בבלגיה, נכנסה לעבודותיו השפעה אקספרסיוניסטית, שהשפיעה רבות על הנושאים בציוריו, ועל בחירת והנחת הצבעים. לקראת סוף דרכו החלו ציוריו להפוך מפיגורטיביים למופשטים יותר ויותר, עד שהגיעו להפשטה מלאה המבוססת על ניגודי צבעים חריפים המוגדרים במסגרת קווי מתאר כבדים או לעיתים קווי רישום בודדים.

בציוריו של מוהר יש דגש רב על השימוש בצבע ככלי לבניית הצורה, ועל ההרמוניה של הגוונים באמצעות שליטה מדוקדקת בטונים. בציורים יש מאבק בין הרצון לבנות קומפוזיציה מאוזנת לבין הרצון לתת לצבע דרור, או במילים אחרות, מאבק בין הרצון להגדיר את נושא הציור לבין מתן ביטוי לתחושותיו האישיות.

מוהר הרבה לצייר את נופי הארץ ועריה. בעיקר אהב את הים, והרבה לצייר סירות, ספינות ותרנים.

רפאל מוהר, "מושב בית שערים", אקוורל ועיפרון על נייר, 35x25 ס"מ

רפאל מוהר, "מושב בית שערים", אקוורל ועיפרון על נייר, 35×25 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

פרסים מרכזיים

  • פרס עידוד, המיניסטריון הצרפתי לאמנות, 1950
  • פרס הרמן שטרוק, עיריית חיפה, 1958

תערוכות מרכזיות

שנהשם התערוכהמקוםעיר
1934חיפה
1935תערוכת ציורים בצבעי מיםקפה חיפהחיפה
1936צבעי מים וטמפרההגלריה החדשהתל-אביב
1939תערוכה גרפיתבית ההסתדרותירושלים
1940גלריה כ"ץתל-אביב
1942ציורים בצבעי מיםקפה פינתינתניה
194425 ציורים בצבעי שמן ואקוורלגלריה כ"ץתל-אביב
1945תערוכה משותפת עם טובה ריכטרמוזיאון תל-אביב לאמנותתל-אביב
1950פריז
1953בית האמניםירושלים
1954תמונות שמן וגואשהמוזיאון לאמנות חדשהחיפה
1955גלריה לאמנותטבריה
1957גואש, גרפיקה ופיתוחי עץבית האמניםחיפה
195830 גואשים ופיתוחי עץ על נושאים תנכייםבית יד לבניםפתח-תקווה
1958תערוכה בחסות הקונסול הצרפתיבית תרבות צרפתחיפה
1961תערוכה בהזמנת מועדון האמנות שליד עיריית אנטוורפןאנטוורפן
1961תערוכה בהזמנת מועדון האמנות שליד עיריית אנטוורפןבריסל
1961בית האמניםחיפה
1963תערוכת זיכרוןבית האמניםחיפה
1963תערוכת זיכרוןבית האמניםירושלים
1963תערוכת זיכרוןבית האמניםתל-אביב
1963תערוכת זיכרוןהמוזיאון לאמנות חדשהחיפה
1966תערוכת זיכרון – ציורים בגואש ואקוורלגלריה 220תל-אביב
1969רטרוספקטיבה – 200 עבודותבית יד לבניםפתח תקווה
1969תערוכת זיכרון – 90 עבודותמוזיאון רמת-גןרמת גן
1974תערוכת רישומיםגלריה דוגיתתל-אביב

תערוכות קבוצתיות

שנהשם התערוכהמקוםעיראוצר/ת
1972האקספרסיוניזם הארצישראלי משנות השלושים וקשריו עם אסכולת פאריזמוזיאון ישראלירושליםיונה פישר

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*