אברהם נוימן (1873 – 1942)

אברהם נוימן היה צייר יהודי שחי בפולין, ביקר מספר פעמים בארץ ישראל, ונספה לבסוף במהלך השואה.

אברהם נוימן (Abraham Neumann) נולד בעיר שֶרְפְּץ (בפולנית: Sierpc) שבפולין. את נעוריו בילה ביחד עם משפחתו בבית בו גרה המשפחה ביערות פולין. את לימודי האמנות שלו החל בשנת 1892 כאשר נסע לעיר ורשה בכדי ללמוד אמנות. בהמשך, בעצתו של הצייר שמואל הירשנברג, החליט להמשיך את לימודי האמנות במסגרת האקדמיה לאמנויות של קרקוב. בשנת 1903 נסע לפריז בכדי ללמוד במסגרת אקדמיית ג'וליאן (Académie Julian), ובמקביל יצא למספר מסעות אל אנגליה, הולנד, בלגיה, גרמניה וארצות הברית.

בשנת 1904 היה נוימן הצייר היהודי הראשון שהגיע מפולין לצייר בארץ ישראל (עוד לפני הקמת "בצלאל"), ולכן גם הראשון להתנסות בציור באור החזק של הארץ. במשך זמן רב ניסה נוימן לפתור את בעיית האור החזק של השמש המזרח תיכונית, ואת המעברים החדים שהאור יוצר בקומפוזיציה. במהלך מסעו הבא אל ארץ ישראל, הפכו ציורי הנוף של הארץ לחלק משמעותי מעבודתו. מאוחר יותר, בגטו, סיפר נוימן על האור בארץ ישראל: "שם כאילו לא זוהר השמש משתפך, אלא השמש גופו". נוימן ביקר בסך הכל שלוש פעמים בארץ ישראל, ואף לימד אמנות במסגרת "בצלאל" במהלך ביקורו בין השנים 1925 ל-1927.

אברהם נוימן, "נוף צפת מספר 12", שמן על בד, 48x43 ס"מ
אברהם נוימן, "נוף צפת מספר 12", שמן על בד, 48×43 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

כאשר נכנסו הנאצים אל קרקוב, עבר נוימן אל הגטו, והמשיך גם שם לצייר, להציג ואף למכור את ציוריו, ותושבי הגטו תהו מהיכן יש לו בדים וצבעים. את ציוריו נהג לתלות בחלון ראווה של בית מלאכה לפחחות מעל כדים וברזים. נוימן לא הצליח להסתגל לעולם החדש בו האמן הפך לאדם מיותר. אברהם נוימן נרצח ביום 4 ביוני 1942 על-ידי הנאצים ביחד עם עוד 200 אנשים בעת משלוח שיצא מגטו קרקוב.

אודות עבודותיו של אברהם נוימן

עבודותיו הראשונות של נוימן מורכבות בעיקר מציורי נוף של פולין, בה צייר בתחילה את היערות והכפרים, ומאוחר יותר את בתי ותושבי הערים בהן חי. בהמשך, לאחר מסעותיו אל ארץ ישראל, הצטרפו ציורי נוף ארץ ישראל כמרכיב מרכזי בעבודותיו. נוימן צייר גם ציורי דיוקן וטבע דומם.

ניתן לומר כי ציורים רבים שלו הושפעו מן הציור האימפרסיוניסטי. הצבעים בציוריו התמקדו בתחילה בפלטת הצבעים הכהה של ההרים המושלגים והיערות של מזרח אירופה, אך בעקבות ביקוריו בארץ ישראל, התווספו אליהם הגוונים החמים של הירוק, הכתום, הצהוב והחום של נופי הארץ.

דווקא ציורי ארץ ישראל של נוימן נרכשו על ידי המוזיאון הלאומי של קרקוב, שם שמורים רבים מהם עד היום.

תערוכות מרכזיות

שנה שם התערוכה מקום עיר אוצר/ת
1926 ציורי צפת והסביבה בית הספר ראש פינה
1944 תערוכת זיכרון בית הנכות הלאומי בצלאל ירושלים
1973 הד מן האתמול בית יד לבנים תל-אביב נתן גרוס

1 תגובה על אברהם נוימן (1873 – 1942)

  1. היכן אפשר לראות/ לקנות תמונות של הצייר?

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*