משה קופפרמן (1926 – 2003)

משה קופפרמן הוא צייר ישראלי, חתן פרס ישראל לציור לשנת 2000.

משה קופפרמן, משה קופפרמן, "ללא כותרת", 1984, שמן על בד, 80x80 ס"מ מקור: אוסף אורן שץ מקור קודם: אוסף אי.די.בי

ביוגרפיה

משה קופפרמן נולד ביארוסלב שבפולין למשפחה שעסקה במסחר בטקסטיל. אביו בא ממשפחת חרשי נחושת וזהו מקור שם המשפחה (קופר – מן). בשנת 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה, גורש קופפרמן עם משפחתו, ועבר את שנות המלחמה בבריחה מתמדת. הוא חי במחנה באורל, בקזחסטן ובמחנות פליטים במערב בגרמניה. שני הוריו נפטרו בתקופה זו, והוא שרד בזכות עבודה בעבודות פיזיות קשות. חוויית המלחמה באו לידי ביטוי עז בהמשך חייו בעבודותיו האמנותיות. לארץ עלה קופפרמן בשנת 1948, והיה בין מקימי קיבוץ לוחמי הגיטאות.

עם עלייתו לארץ עבד כטפסן בניין. קופפרמן מעולם לא זכה להכשרה אמנותית מסודרת, למעט כמה קורס קצר בהדרכת זריצקי וסטימצקי בשנים 1953-1954.

אודות עבודותיו של משה קופפרמן

קופפרמן אינו צייר קל ופשוט שקל לעכל את ציוריו, ונדרש ריכוז ומאמץ בכדי לפענח את עבודותיו. עם זאת, כמו שמפענחים שיר, המתח והרגש האצור ביצירותיו נחשף בפני מי שמוכן להתבונן ולהקדיש זמן בכדי לנסות ולהגיע אל העיקר.

משה קופפרמן, 1961, שמן על בד, 57x80 ס"מ
משה קופפרמן, 1961, שמן על בד, 57×80 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

יצירתו של קופפרמן מבוססת על דפוסים קבועים וקשיחים שאינם משאירים מקום למקריות. הצורות המשוכללות מופיעות בדרך כלל בצבעים אפור, כסף וסגול, כאשר לעיתים מבליח מאחור כתם של ירוק. דווקא בגלל החוקיות הקשיחה של צורותיו וצבעיו של קופפרמן, נוצרת אצל הצופה בהם תגובה רגשית חזקה. ציוריו המופשטים, חמורי הסבר של קופפרמן בנויים שכבות על גבי שכבות, רבדים על גבי רבדים, במשיכות מכחול שקולות ומדודות של ציור ומחיקה, כשהצורות נעות בין קווים מקבילים, רשת, צורת X, קווים מתפתלים ועוד. בתחילת דרכו של קופפרמן הופיעו בעבודותיו גדרות תייל שנשלפו מתוך זיכרונות המלחמה שלו, אך בהדרגה הפכו אלה למופשטות יותר ולגאומטריות יותר, אך עדיין בציוריו אצורים זכרונות המלחמה. עם זאת, מאחורי "הסורגים" של קופפרמן יש לפעמים אור, רק שצריך שהות ארוכה בכדי לחדור עד אליו מבעד לשכבות.

משה קופפרמן, "פרות בקיבוץ", שנות ה-50, שמן על בד מוצמד ללוח עץ, 31x22 ס"מ
משה קופפרמן, "פרות בקיבוץ", שנות ה-50, שמן על בד מוצמד ללוח עץ, 31×22 ס"מ
מקור: אוסף אורן שץ

על יצירתו אמר קופפרמן: "תמונה איננה קישוט, היא תוצאה של מאבק פנימי, של חיפושים ולבטים." על ציוריו הוא אמר "הם מכוסים שכבות צבע, שכבה מכסה שכבה, מכל שכבה נשאר משהו והסך-הכל אינו סיכום של השכבות, וגם לא השכבה העליונה בלבד… כאילו לוקחים קבוצה של שקופיות ומסתכלים דרך כולן יחד, מקבלים התרשמות חדשה שהיא לא סיכום של שקופית ועוד שקופית." אמירה נוספת שלו אודות ציוריו: "יש לי שייכות היסטורית למה שקרוי 'שארית הפליטה'. תסתכלי על הבדים, הם אפרוריים. אנשים מוצאים בהם עצבות, אפילו יותר ממני."

פרסים מרכזיים

בשנת 2000 היה קופפרמן חתן פרס ישראל.

ריכוז הפרסים:

  • פרס שיף, עיריית חיפה, 1971
  • פרס סאנדברג, מוזיאון ישראל, ירושלים, 1972
  • פרס חיים גמזו לקידום האמנויות, מוזיאון תל אביב לאמנות, 1991
  • פרס זוסמן לציורים על השואה, יד ושם, ישראל, 1996
  • פרס אויגן קולב לגראפיקה ישראלית, מוזיאון תל אביב לאמנות, תל אביב, 1998
  • פרס ישראל לציור, 2000

תערוכות מרכזיות

קופפרמן הציג עשרות תערוכות יחיד בארץ ובחו"ל.

בשנת 1969 נערכה לקופפרמן תערוכת יחיד במוזיאון ישראל בירושלים תחת השם "קופפרמן" באצירת יונה פישר.

בשנת 1972 נערכה לקופפרמן תערוכת יחיד במוזיאון לאמנות חדשה בחיפה באצירת גבריאל תדמור.

בשנת 1978 נערכה לקופפרמן תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות שכללה ציורים מופשטים מן השנים 1972-1978 באצירת שרה בריטברג.

בשנת 1984 עד 1985 נערכת לקופפרמן תערוכת יחיד במוזיאון ישראל ובמוזיאון תל אביב תחת השם "ציורים, עבודות על נייר 1984-1963", באצירת יונה פישר. תערוכה זו הוצגה מאוחר יותר גם במוזיאון הלאומי לאמנות מודרנית, מרכז ז'ורז' פומפידו, פריז, צרפת.

בשנת 2012 נערכת לקופפרמן תערוכת יחיד במשכן לאמנות בעין חרוד תחת השם "בנוסף לצפוי" באצירת גליה בראור.

בשנת 2002 נערכה לקופפרמן תערוכה רטרוספקטיבית גדולה במוזיאון ישראל בירושלים תחת השם "כל הדרך ועוד פסיעה", באצירת יונה פישר. תערוכה זו זיכתה אותו בהערכה מחודשת, וקרבה אותו לדור הצעיר.

משה קופפרמן כהשקעה

אין ספק כי עבודותיו של משה קופפרמן הפכו לפריט מבוקש אצל אספני אמנות, ומחירי ציוריו הולכים ועולים עם הזמן. זכיתו בפרס ישראל, והתערוכות הרטרוספקטיביות שנערכו לו, הגבירו את הביקוש ליצירותיו עוד יותר. עבודותיו הגדולות של קופפרמן נמכרות בסכומים של בין 5,000 ל-10,000 דולר, בהתאם לגודל ולאיכות הביצוע.

ציור של קופפרמן הוא תוספת נאה לכל אוסף אמנות מכובד, ואם כבר מחליטים לרכוש עבודה שלו, כדאי לנסות להתרכז בעבודות השמן הגדולות.

ספרות

  • משה קופפרמן: עבודות מ-1962 עד 2000

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*